ALZHEİMER HASTALIĞINDAN KORUNMA YOLLARI


Dr. Serap Erdem

Dr. Serap Erdem

Okunma 12 Şubat 2020, 16:38

Dünyada her beş kişiden birisi 75-84 dört yaşları arasında Alzheimer hastalığına yakalanıyor. 85’ten sonra her iki kişiden biri Alzheimer hastası. Korkutucu olan ise sıklıkla konuşma, hareket etme ve düşünme yetisini bozabilen felçlerle beraber görülmesi.

Alzheimer hastalığı, henüz nedeni tam aydınlatılamayan şekilde beyin hücrelerinin programlanandan daha erken ölmesi nedeniyle olur. Yaşla beraber her kişide beyin hücre ölümü yaşanır; ama Alzheimer hastalığında bu süreç çok hızlı ve erken gerçekleşir. Hücre ölümüyle birlikte beyin yavaş büzüşmeye başlar ve küçülür. Alzheimer hastalığı bulaşıcı bir hastalık değildir, bir kanser hastalığı değildir. Alzheimer ve bunama tedavisinde, korunma en iyi yoldur. Sizlere beyninizi korumanız için atmanız gereken üç adımdan ve önleme yollarından bahsedeceğim.

Atılması Gereken Üç Adım

  • Birinci Adım: Beyninizin ihtiyacı olan güçlü yiyecekleri ona verin. İlk olarak toksinlerden kurtulmasına yardım eden yiyecekleri ve suyu vermelisiniz. Ayrıca bu toksinlerden nasıl korunulacağını da bilmelisiniz.
  • İkinci Adım: Sadece sizin değil, beyninizin de egzersiz yapması gerekiyor. Bunlar sandığınızdan daha kolay, eğlenceli ve çok etkililer. Fiziksel egzersiz, kalp sağlığınız kadar beyin sağlığınızı da etkiler.
  • Üçüncü Adım: Hafızanızı ve beyin sağlığınızı korumak için sık rastlanan tehditlerden kurtulmalısınız. Bunlardan başında kötü ve yetersiz uyku geliyor. Uyku hafıza için temeldir ve çoğu bilişsel problemde uyku bozulmuştur. Uyku probleminiz varsa düzeltmelisiniz.

Alınabilecek Önlemler

  • Toksik metallerden kaçının. Metaller iki tarafı keskin kılıç gibidir. İnsanlara çok yararlı oldukları gibi zararlı da olabilirler. Vücudun enzimler için bakıra, kan hücreleri için demir ve sinir iletimi için çinkoya, bu üç metale ihtiyacı vardır. Bunları yediğiniz yiyeceklerle alırsınız. Eğer çok fazla olursa beyin hücrelerinize hasar verebilirler. Güvenli miktarla, toksik miktar arasındaki fark çok küçüktür ve problem de budur. Değerleriniz iyiyken kullandığınız multi vitaminlerin içinde dahi fazladan demir, çinko ve bakır olmamasına dikkat edin. Alüminyum Alzheimer hastalarının beyinlerinde bulunan bir diğer metaldir. Kutu içecekler ve alüminyum folyo yiyecekler yoluyla beyine geçer. Alüminyum mutfak eşyaları kullanımdan kalksa da diğer kaynaklara dikkat etmekte yarar var. Örneğin, antiasit ilaç veya deodorantların dahi alüminyum içermeyenlerini kullanın.
  • Kolesterolünüze dikkat edin. Çalışmalar yüksek kolesterolü olanlarda Alzheimer hastalığına daha sık rastlandığına işaret ediyor.
  • E vitamini takviyesi önemlidir. Cevizde, susamda, Antep fıstığında, ay çekirdeği, badem, fındık, çam fıstığında bulunuyor. Destek olarak almanıza gerek yok.
  • Folat (B9), B6, B12 gibi B vitaminleri tüketin. Brokoli, ıspanak, yeşil yapraklı sebzeler, baklagiller, tatlı patates, muz, kuruyemişler yiyin ve B12’yi destek olarak kullanın.
  • Zihin egzersizleri yapın. Entelektüel uyarı ve bazı zihin oyunları beyin hücrelerinin arasında çok sayıda bağlantı kurulmasını sağlayarak yaşamın ileri yıllarında kayıpları telafi etmeye yardımcı olurlar. Buna bilişsel rezerv denir. Bilişsel rezervi arttıranlar, hafıza testleri, problem çözme, ikinci dil öğrenme son derece yararlıdır.
  • Fiziksel egzersize hemen başlamanızı öneririm. Egzersiz bunama riskini yüzde 30, Alzheimer riskini yüzde 50 azaltıyor. Doktorunuzla egzersiz planınızı danışın ve tavsiyelerini dinleyin. Egzersiz yaparken rahatlıkla nefes almalı ve konuşmalı ve asla ağrı duymamalısınız.
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.