Tn İstanbul Medya Reklam Turizm Ticaret Limited Şirketi
2019-12-05 13:19:00

DİJİTAL PAZARLAMA VE YAPAY ZEKÂ

Özgenur Reyhan Güler

05 Aralık 2019, 13:19

Çoğu sektörde bir iş yeri devrimi devam ediyor ve bunun merkezinde robotlar ve yapay zekâ var. Öğrenen makine ve otomasyon, yaşadığımız ve çalıştığımız hayatın tüm yönleriyle derinden bütünleşiyor. Yapay zekânın geleceği insan sürücülerin, fabrika işçilerinin ve kasiyerlerin yerini almakla tehdit ediyor. Sırada hangi endüstri var?

Birçok sektörde olduğu gibi reklam ve pazarlama sektörünün, otomasyon ve robot yazarlar tarafından kesin olarak değiştirileceğine ilişkin bir tartışma var. Bütünleşik açıdan bakıldığında konuyu biraz daha açalım. Üniversite yıllarında İktisada Giriş dersi alan herkes şu temel ilkeyi hatırlar: “Kaynaklar kıt, ihtiyaçlar sınırsız”. Yani siz kıt bir kaynakla olabildiğince fazla ihtiyacı karşılamak durumundasınız ve biz bunu ifade eden kavrama kabataslak olarak “ekonomi” diyoruz.

Pek Çok Görev Tanımını Yeniden Yapılandırılacak

Her gün tam iki buçuk kentrilyon verinin üretildiği dijital ortamda, pazarlamacıların ve reklamcıların bu kadar veriyi tek tek analiz edecek ve bu bilgilerden genel bir çıkarım yapabilecek zamanı yok. Nitekim, bu bilginin yalnızca yüzde 0.5’i toplanıp analiz edilerek anlamlandırılabiliyor. İlkeden yola çıkarak yorumlarsak burada “Zaman kıt, veri sınırsız” demek yanlış olmaz. Bu nedenle, reklamcılıkta yapay zekâ kullanımı pek çok görev tanımını yeniden yapılandıracak. Kimi görevler ortadan kalkacak, kimileri varlığını sürdürecek, bazılarını ise ilk kez göreceğiz.

Birey Odaklı Veriler

Verileri okuyup anlamlandırabilen, fotoğrafları ve videoları analiz edip çıkarımlar yapabilen, yeni içerik şablonları bulabilen yapay zekâ tabanlı süreçler, bugünün pazarlamacılarının elini rahatlatıyor. Özellikle e-ticarette bu durumun daha da etkili olması bekleniyor. Çünkü insan zekâsının tahmin edebildiği belli zaman dilimlerinde (Kara Cuma, yılbaşı gibi) alışverişin arttığı bilinse de tüketici davranışı artık oldukça değişken ve karmaşık bir yapıda. Öyle ki, satın alma davranışında segmentin olabildiğince bireye indirgenerek belirlenmesi gerekiyor. Hâl böyleyken, örneğin Kara Cuma’da yüksek tutarda alışveriş yapmış bir tüketicinin bir ay sonra, bu kez eşinin doğum gününe alacağı bambaşka nitelikte bir ürün için internet sitenizi ziyaret edebileceğini öngörebilmeli ve buna göre ona önceden yol gösterebilmelisiniz. İşte yapay zeka, bu noktada her geçen gün daha özelleşmiş ve birey odaklı veriler sağlamak üzere gelişiyor.

Her Endüstriyi Dönüştürmeye Hazırlanıyor

Criteo’nun IDC’yle beraber yaptığı araştırma; pazarlama profesyonelleri ve yöneticilerin yüzde 64’ünün, 2020’ye kadar optimize edilmiş mesajlı hedefleme ve gerçek zamanlı kişiselleştirilmiş reklam yerleştirmelerine geçişin işletmeler ve girişimler için anahtar rol oynayacağını söylediğini raporladı. Geriye kalanlar buna inanmıyor veya makinelere güvenmiyor; fakat gerçek şu ki günümüzde yapay zekâ teknolojisi, aynı elektriğin 100 yıl önce yaptığı gibi, her endüstriyi dönüştürmek için hazırlanıyor. 2018 – 2030 arasında, gayrisafi yurt içi hasılada tahmini 13 trilyon büyüme yaratacak. Google, Baidu, Microsoft ve Facebook gibi önde gelen teknoloji şirketlerinde çok büyük bir değer yaratmış olsa da, ek değer yaratma dalgalarının çoğu sektörün ötesine geçecektir.

Yorumlar (1)

NİHAT GÖZALAN 6 Yıl Önce

ÇOK DOĞRU.ZATEN HAYATI BİREYSELLEŞTİRDİK. ARKASINDAN BU ADIMLARIN GELECEĞİ AŞİKAR. ŞU AN BİLE TARAYICIDAN BAKTIĞINIZ HERHANGİ BİR KONU ÜRÜN PEŞİNİZİ BIRAKMIYOR. BELKİ SİZE KOMİK GELEBİLİR AMA TOKİ LER BİLE BU PLANIN BİR PARÇASI. PLANLANMIŞ SENARYOLAR YAPBOZ PARÇALARINA BÖLÜRMÜŞ BİZLER DE TEKER TEKER YERİNE YERLEŞTİRİYORUZ.

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.