Tn İstanbul Medya Reklam Turizm Ticaret Limited Şirketi
2020-10-03 22:53:38

Halka ilişkilerin temelinde işletme etiği

Özgenur Reyhan Güler

03 Ekim 2020, 22:53

Halkla ilişkiler, kurumun itibarını gözeten, kamu imajını koruyan ve anlayış ve destek kazanmanın yanı sıra fikir ve davranışları etkilemek için ilişkileri kolaylaştıran disiplindir. Halkla ilişkiler çalışmalarında, neredeyse her gün etik kararlara ihtiyaç duyulduğunu paylaşmak önemli hâle geliyor.

İş etiği, herhangi bir iş stratejisinin vazgeçilmez bir parçasıdır. Özellikle, pazarlama ve halkla ilişkiler gibi kitleyi hedefleyen iletişimi tartışırsak, etik daha hayati bir unsur olarak durur. Modern kurumsal davranış kuralları, bir kuruluşun uymayı vadettiği ve çalışanlarının uymasını beklediği mesleki etiğin tasviridir.  Peki etik, son yıllarda halkla ilişkiler alanında neden merkezi bir konu hâline geldi?

1960’larda başladı

Şirketlerin etik ve sosyal açıdan sorumlu olması gerektiği inisiyatifi 1960'larda başladı. İşletmelerin hızla ve uluslararası ölçekte büyüdüğü bir dönemdi. Şirketlerin etik olmayan bir şekilde kâr ve sosyal güç peşinde koşmasıyla ilgili tehlike, kamu bilincini artırdı. Son zamanlarda en ünlü firmaların bazılarının olumsuz davranışları nedeniyle halkın güvenini yitirdikleri de görüldü.

Bir değer sistemidir

Bir iletişim işlevi olarak halkla ilişkiler, şirketin mali ve diğer kritik bilgilerinin açıklanmasında ve kuruluş ile kilit paydaşları arasındaki ilişkilerin yönetiminde önemli bir role sahiptir. Bu nedenle halkla ilişkiler, her zaman oldukça hassas ve tartışmalı konuları ele almak zorundadır. Halkla ilişkiler profesyonellerinin etik bir şekilde hareket edebilmesi, dış ve iç kamuoyunun savunucusu olmakla şirketin çıkarlarını gözetmek arasında bir denge kurması bazen oldukça zordur.

Etiğin önemi, iyi halkla ilişkiler ve iş başarısı arasındaki pozitif ilişkiyle ilişkilidir. Etik halkla ilişkiler kuruluşların başarısının anahtarıdır. Etik, neyin doğru ve neyin yanlış olduğuna karar vermek için bir değer sistemi olarak tanımlanır. Kuruluşların davranışları yalnızca vicdanlarına göre değil, aynı zamanda toplumsal ve mesleki normlara göre de ölçülür; bu nedenle farklı uluslara, endüstrilere ve organizasyon kültürlerine sahip kuruluşların farklı standartları vardır.

Güven ve inanılırlık oluşturur

İş perspektifinde, iş etiği ve kurumsal yönetişim, şirketlerin kontrol edildiği sistemi ifade eder. Günümüzde çoğu şirket, kurum içi etik ve sosyal sorumluluk kodlarına sahip. Küçük işletmeler ise hâlâ aile şirketi temelli standartlarını yürütmeye devam ediyorlar. Bu kısa vadede pratik çözümler getirse de uzun vadede başarılı imaj kurmanın önünü tıkayan reaktif bir süreç olacaktır. Uzun vadede, ilişkileri başarılı bir şekilde yönetmek etik davranışın işidir, bu nedenle etkili halkla ilişkiler manipülasyon temelli ilerlememelidir. Gerçek halkla ilişkiler, dürüstlük ve halkın ihtiyaçları ve beklentileri için samimi bir ilgi gerektirir; böylece güven ve inanılırlık oluşturulacaktır.

Etik; gerçeklere, bağımsızlığa, hesap verilebilirliğe ve saygıya dayanan temel değerleri sunar. Her halkla ilişkiler profesyoneli, iyi kararlar almak ve profesyonel davranışları sürdürmek için bu değerleri kullanmalıdır. Bununla birlikte, etik standartları ve değerleri korumanın müşteriler, çalışanlar ve medya ile iyi ilişkiler kurmanın anahtarı olduğu unutulmamalıdır.

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.