Yılbaşı sezonu, sadece tüketiciler için değil şirketler için de yılın en çok beklenen zamanı. Kasım ayından bu yana şirketler, yılbaşı için pazarlama stratejilerine odaklanmış durumdalar. Tüm alışveriş merkezleri, mağazalar, online alışveriş siteleri kampanyalarla dolmuş durumda.
Çoğu sektörde en yüksek satışların yapıldığı Aralık ayı, hediye alma ve kutlama zamanıdır. Satın alma motivasyonları ve ayrılan kaynaklar önemli ölçüde artar. Yılbaşı dönemi için pazarlama, sezonunun tüketiciler arasında yarattığı duygusallıktan ve para akışından yararlanmak, yeni müşteriler kazanmak veya mevcut müşterilerle ilişkileri güçlendirmek için önemli bir fırsattır. Aralık ayı, aynı zamanda markaların pazarlama stratejilerini ölçümleyebilecekleri bir aydır. Bu anlamda tüketicileri duygusal tatminle motive eden ya da güdüleyen markalar, hem imajını hem pazardaki varlığını özel temalarla öne çıkaran bir ortam yaratma yarışına girmiş durumdalar.
Görsel kimlik ve içeriklerde farklılaşma var
2020 yılı boyunca deneyim odaklı alışveriş yerini online alışverişe bıraktı. Bu yüzden markalar sezon hazırlıklarında fiziksel mekan odaklanmak yerine, e-ticaret ruhunu bambaşka bir deneyime taşıma amacıyla görsel kimlik temalarını ön plana alarak hedef pazarda yerlerini buldular. Sayfaları ve sosyal ağları ilgili konseptlere ve ayrıntılara uyarlamış durumdalar. Görsel kimliğe ek olarak, içerikler de değişti. Tüketicinin evde geçirdiği zaman arttıkça, araştırmaya odaklı alışveriş oranı da artmış oldu. Tüketici, artık trendleri araştıran ve bununla ilgili kendi içerik oluşturan taraf durumuna geçmiş oldu. Bu süre zarfında, tüketicilerin deneyimi ve ilgisi de arttırılmış oldu.
Satın almaya teşvik ediyor
Aralık ayı, neredeyse tüm sektörlerde en çok fırsatın bulunduğu aydır. İşletmeler bu dönem, pazara girmek ve rekabet etmek için müşterileri çekmeye ve satın almayı teşvik etmeye yönelik promosyonları da stratejilerine odaklamış durumdalar. Bu promosyonlardan birçoğu indirim şeklinde. Bu ay satışların en yüksek olduğu aylardan biri, insanlar daha fazla para harcamaya istekliler; ancak tasarruf etme imkânları da varsa bundan daha iyi ne olabilir? Markalar için indirim dönemi, her zaman daha fazla satış yapmaya yardımcı olacak çekici bir araçtır. Satın almayı hızlı ve güvenli bir şekilde teşvik etmek için en kısa yöntemdir. Günümüzde duygular, tüketicinin satın alma kararlarında çok önemli bir rol oynar. Çoğu zaman, satın alma dahil eylemler, anlık hisler tarafından yönlendirilir. Bu da tüketicileri duygularla büyülemeyi ve onlara ulaşmayı mükemmel kılar.
Rakip markalar takip edilmeli
Markalar, bu ay tüm bu dış faktörleri takip ederek pazardaki rakiplerini iyi takip etmeliler. Özellikle büyük markaların stok fazlalığı sebebiyle yaptığı kampanyalarla baş edebilmekte güçlük yaşayan küçük ölçekli işletmeler için pazarda var olmak bu dönem daha da zorlaştı. Bambaşka deneyimler yaşadığımız 2020 yılı boyunca tüketici alışkanlıklarının eskisi gibi olmayacağını artık kabul etmemiz gerekecek. Rakip markalar ne şekilde konumlandırılmışlar? Ne tür promosyonlar sunuyorlar? Sosyal ağlarda ne tür içerik üretiyorlar? Müşterileriyle nasıl bağlantı kuruyorlar? Rakiplerime göre rekabet avantajım nedir? Markamın sunmadığı neler sunabilirler? Markaları bu tür soruları formüle ederek sektörde varlığını sürdürmeleri ve değerlendirmeleri gerekiyor.
Müşterilerin görüşleri iyi analiz edilmeli
Bunun yanında en çok önemsenmesi gereken konu da ölçümleme ve değerlendirme; çünkü artık memnuniyetsizlik arkadaş çevresinde kalmıyor, binlerce insanın olduğu bir ortamda iletebiliyor. Bu nedenle özellikle küçük ölçekli işletmeler, hem sosyal medyada konumlanırken hem de bu süreci yönetirken kendileri ile ilgili hemen her konuyu takip etmeli, müşterilerinin olumlu ve olumsuz bulduğu yönleri iyi analiz etmeliler. Bunları değerlendirme, yorumlama, oranlama ve sonuca varma konusunda çaba göstermeliler. İmajlarını korumak ve güçlendirmek, negatif deneyimleri pozitif deneyim ve düşünceye çevirmek için aksiyon almalılar. İşletmelerin, geleceği için çizilmiş rotayı korumaları ve hedeflere ulaşmak için bütünleşik pazarlama araçlarının tümünden faydalanmaları, bu hassas dönemde yararlarına olacaktır.