Bellek sağlığınızı koruyacak ipuçları


Dr. Serap Erdem

Dr. Serap Erdem

Okunma 03 Nisan 2019, 13:38

Yaşam boyu beyin, en uzak bölgelerine kadar, dendritlerin oluşturduğu verilerin ağıyla örülür. Bilim insanları, kendini sosyal, ruhsal ve entelektüel alanda sürekli geliştiren kimselerde depresyon ve Alzheimer hastalığının çok seyrek görüldüğünü saptamışlardır.

Bebek beyni 500, yetişkin beyni, ise 1500 gramdır. Beyin hücrelerinin bölünerek çoğalma yeteneği yoktur. O halde yetişkin beyni, bebek beyninin üç katı ağırlığa nasıl ulaşıyor? Yetişkinler 1 kilogramdan fazla dendrite (beyin hücrelerinin çok sayıda uzantısı) sahiptir. Görevleri, sinir uyarılarını hücre gövdesine doğru iletmektir. Bu uzantılarla beyin hücreleri (nöronlar) komşu hücrelerle bilgi alışverişinde bulunmak için ilişki kurar. Dendritler olmaksızın bir matematik problemini çözemezsiniz, hazırcevap olamazsınız, bir cümle oluşturamazsınız. Yaşam boyu beyin, en uzak bölgelerine kadar, dendritlerin oluşturduğu verilerin ağıyla örülür. Bu ağ oluşumu, beyin uyarıdan yoksun kalmadığı sürece devam eder.

İleri Yaşlarda Da Yeni Dendritler Gelişebilir

İz bırakan olaylar, deneyimler ve maceralar, veri yolu ağının yapıtaşlarıdır. Okunan her kitap, öğrenilen her şey, her gezi düşünme fabrikamızı bilgi yollarıyla zenginleştirir. Düşünmeyi gerektirmeyen rutin işler yaşamı doldurduğu sürece sinir bağlantıları körelir. Kitapların, sosyal ilişkilerin ve gezinin yerini televizyon aldığı sürece beyin yaşlanır. Eğer beyin aktivitesi yeterli ve yararlı ise ileri yaşlarda da yeni dendritler gelişir. Bilim insanları; bir yerde duraksamayan, kendini sosyal, ruhsal ve entelektüel alanda sürekli geliştiren kimselerde depresyon ve Alzheimer hastalığının çok seyrek görüldüğünü saptamışlardır.

Sağlıklı Bellek İçin İpuçları

•Gençliğinizdeki belleğinizi beyin egzersizleriyle ileri yaşlara kadar koruyabileceğinizi bilin. Yaşlanmayla birlikte belleğin zorunlu olarak kötüleşeceği söylentilerine inanmayın.

•Can sıkıntısı ve monotonluğu (tekdüzelik) yaşamınızdan çıkarın. Çeşitli konularla uğraşın, yeni bilgilere açık olun. Ara sıra sağ yerine sol elinizi kullanın. Değişik türde müzik dinleyin.

•Stres, düşünme yeteneğini yok eder ve insanı yaşlandırır. Stresle başetmesini öğrenin.

•Yaşlanmaya bağlı yıkımdan çok, özellikle beyin egzersiz eksikliği bellek zayıflamasından sorumludur. Yapılan araştırmalarda, zihinsel performans yeteneğinin beyin egzersizi yetersizliğinde 30 yaşından başlayarak azalabildiğini göstermiştir.

•Spor yapmak, beynin kan dolaşımım iyileştirir; büyüme hormonunun salgılanmasını ve bunun da beyinde yeni hücreler oluşmasını sağlar.

•Beyninizin de besine gereksinimi vardır. Vitamin B kompleks, lesitin ve kromdan zengin beslenmek, iyi bir bellek için gereklidir. Genel olarak tam tahıl ürünlerinin hepsi, deniz balıkları beyin için yararlıdır. Ayrıca ginko biloba da bellek ve konsantrasyon için yararlıdır.

•Uykuda hücreler, doku ve organlar kendini yeniler. 7 ila 8 saatten az gece uykusu, tekrarlandığında sağlık sorunlarına yol açar.

•Her gün bulmaca çözmek, lisan öğrenmek gibi aktivitelerle belleğinize egzersiz yaptırın.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.