Covid-19 pandemisinde bağışıklığı güçlendirmek için yapılması gerekenler


Dr. Serap Erdem

Dr. Serap Erdem

Okunma 03 Ekim 2020, 22:56

Herkesin bir bağışıklık sistemi haritası vardır. Çok yorulmak, stres altında kalmak ya da yetersiz beslenmek, diyabet, kanser ve kalp hastalıkları gibi birçok etken bağışıklık sistemini zayıflatır. Bağışıklık sistemimiz ne kadar güçlü olursa, enfeksiyon hastalıklarını o kadar hafif geçiririz.

Bağışıklık sistemi, vücuda dışarıdan gelen, mikrop ya da zararlı maddeler gibi tüm etmenlere karşı vücudumuzun oluşturduğu savunma mekanizmasıdır. Dolayısıyla bağışıklık sistemimiz ne kadar güçlü olursa, enfeksiyon hastalıklarını o kadar hafif geçiririz. Günlük yaşam içinde, virüsler, bakteriler, kanserojen maddeler gibi birçok zararlı etkenle vücudumuz karşı karşıya kalabiliyor. Yaşamın devam etmesi ve hastalanmamak için bu maddelerle savaşmak gerekiyor.

Bağışıklık sisteminin zayıfladığını gösteren belirtiler

Bağışıklık sistemi herkeste genetik yapı, genel vücut yapısı gibi birçok farklı nedenlerden dolayı değişiklik gösterir. Yani herkesin bir bağışıklık sistemi haritası vardır. Çok yorulmak, stres altında kalmak ya da yetersiz beslenmek, diyabet, kanser ve kalp hastalıkları gibi birçok etken bağışıklık sistemini zayıflatır. Bağışıklık sisteminin zayıfladığının en önemli göstergesi, kişinin sık enfeksiyon geçirmesidir. Genel olarak enfeksiyonlara yatkınlık, zayıf bağışıklığı işaret eder. Özellikle şu an içinde bulunduğumuz pandemi ya da salgın dönemlerinde, bağışıklığı zayıf kişilerde etkiler daha yoğun görülür. “Benim bağışıklık sistemim güçlü, kronik hastalığım yok, gencim” diye düşünüp rahatlamamak gerekir. Özellikle sosyal izolasyona çok dikkat etmek ve tüm hijyen kurallarına sıkı sıkıya uymak çok önemlidir. Sigara ve aşırı alkol tüketimi bağışıklığı çok zayıflatır, bunlardan mutlaka kaçınılmalıdır.

Bağışıklık sistemini güçlendirmek için dört altın kural

1.Dengeli beslenin: Bağışıklık sisteminin zayıflamasının en önemli nedenlerinden biri, kötü beslenmek ve hareketsiz bir yaşam sürmektir. Bu nedenle düzenli ve dengeli beslenmeye çalışın. Akdeniz tipi beslenmenin bağışıklığı kuvvetlendirdiği de kanıtlanmıştır. Haftada en az üç gün balık yemek, beslenmede kuru baklagillere ağırlık vermek, mevsim sebzeleri yemek, süt ayran, yoğurt, kefir gibi hayvansal gıdaları tüketmek bağışıklık sistemini güçlendirmede önemlidir. Güçlü bir bağışıklık sistemi için antioksidan kapasitesi yüksek gıdaları tüketmekte yarar vardır. Semizotu, turunçgiller, ceviz, ıspanak, badem, nar, enginar, brokoli, havuç, kivi, balık, ananas, kuru baklagiller, kuşburnu, zeytin, zeytinyağı, yulaf ve yoğurt gibi besinler bağışıklık sistemini kuvvetlendirirler. Özellikle ıspanak, semizotu, pazı, dereotu, nane, marul gibi yeşil yapraklı sebzeler, içerdikleri A, C ve E vitaminleri, folik asit ve Omega 3 sayesinde antioksidan özelliği gösterirler.

2.Yeterli ve kaliteli uyuyun: Bağışıklık sistemini güçlü tutan etmenlerin başında kaliteli ve yeterli uyku geliyor. Uyurken salgılanan serotonin hormonu sayesinde enfeksiyonlara karşı daha dayanıklı olunur. Bu nedenle günde 7-8 saat uyumaya dikkat edin.

3. Su için: Su, vücut direncinin artırılmasında ve bağışıklığı güçlü tutmakta çok önemli bir rol oynar. Bu nedenle günde en az iki litre su tüketmeye çalışın.

4. Egzersiz yapın: Mümkünse bol oksijenli açık alanda egzersiz yapmak güçlü bir bağışıklık sistemine yardım eder. Günlük egzersizlerinizi ihmal etmeyin.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.