Fazla Kiloları vermenin püf noktaları


Dr. Serap Erdem

Dr. Serap Erdem

Okunma 02 Mayıs 2019, 16:22

Fazla kiloları atmak ve ince kalmak istiyor musunuz? Bu, kesinlikle ulaşılamayacak bir hedef değil; ancak her hedefin gerçekleşmesi için olduğu gibi, bunun için de azim ve biraz çaba gerekiyor. Size hedefinize ulaşmanızı kolaylaştıracak ipuçlarını veriyorum.

  1. Kalori hesaplarını unutun. Besinlerin şeker içeriği (glisemik indeksi) konusuna yoğun eğilin; çünkü glisemik indeks, bir besinin şişmanlatıcı hormon insülin yapımını ne derecede artıracağını gösterir. Vücudunuzda insülin yapımını uyarmayın; çünkü̈ insülin, kandaki şekerin yağ hücrelerine taşınıp yağ olarak depolanmasına neden olur. Öte yandan yağ yakıcı, gençleştirici büyüme hormonu da ancak kanda insülin düzeyi düşükse fazladır ve etkisini gösterir. Şeker ve şeker ürünlerinden kaçının. Bunlar kan şekerini aniden yükseltir ve bu yükselmeye bağlı olarak aşırı insülin hormonu salgılanır. Aşırı insülin diğer hormonlarda da denge bozukluğuna neden olur, hastalıklara ve erken yaşlanmaya yol açar. Oysa tam tahıllar, kuru baklagiller, sebzeler ve meyvelerdeki kompleks karbonhidratların sindirilmesi ve kana geçmesi daha uzun zaman aldığından, aniden kan şekerini yükseltmezler ve şekerde olduğu gibi zararlı etki göstermezler.

  2. Her gün yarım saat tempolu yürüyüş insülin düzeyini düşürür ve hücrelerin insüline karşı duyarlılığını artırır. Böylece şeker hastalığı oluşmasını önler. Egzersiz, büyüme hormonu salgılanmasını da artırır. Vücuttaki yağ oranı ne kadar azsa, büyüme hormonu salgılanması da o denli çoktur.

  3. Beyaz undan yapılmış ekmek glisemik indeks bakımından şekerden geri kalmaz. Ekmek yememeye çalışın.

  4. Haftada bir-üç kez balık yiyin.

  5. Yeterli ve iyi uyuyun. Derin uyku döneminde büyüme hormonu salgılanır. Uzun ve iyi uyuyan daha fit ve ince kalır.

  6. Stres, vücutta stres hormonu olan kortizol salgılanmasına neden olur. Kortizol, bağışıklık sistemini zayıflatır ve sizi şişmanlatır. Stresten uzak kalın. Stresin tüm hormon sisteminde kötü̈ etkisi olduğunu unutmayın.

  7. Trans (katı) yağlardan kaçının. Sağlıklı olan bitkisel yağları kullanın. Zeytinyağı, tohum yağı sağlığa yararlıdır.

  8. Tiroid hormon fonksiyonları çok önemlidir. Aktiftiroid hormonunuzu (serbest T3) ölçtürün 1,5-2 pikogram/ml. olmalıdır, 1’den düşükse metabolizmanız yavaşlamıştır. Serbest T3 hormonu 2 olduğu zaman daha dinamik olursunuz. Selenyum, protein (özellikle balık) ile tiroid hormonu yapımını arttırabilirsiniz. Pasif tiroid hormonu T4’ün, aktif hormon T3’e çevrilmesi ise selenyuma bağlı bir enzimle olur.

  9. Su, şekersiz bitki çayları mideyi doldurur ve açlık duygusunu söndürür. Susuzluk hissedinceye kadar beklemeyin. Susama, vücudun alarm işaretidir. Günde 8 ila 10 bardak su tüketin.

  10. Her yemekte, sirke/limon ve soğuk sıkım zeytinyağı eklenmiş bol salata yiyiniz. Sağlık için gerekli olan vitamin-mineral, lif ve fitokimyasalları karşılar.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.