Koronavirüsün Bize Hatırlattıkları ve Kriz İletişimi


Serap ÖCAL

Serap ÖCAL

Okunma 11 Nisan 2020, 14:12

Gündemimiz bugünlerde koronavirüs gibi görünse de, birçok sorunla ve artan riskle karşı karşıyayız. Bu sıkıntılı dönemlerin etkin yönetimi ise büyük ölçüde iyi bir iletişime bağlı.

Hepimiz için zor günler... Politik, ekonomik, çevresel ve sosyal açıdan hayli zorlu başlayan 2020, doğal afetlerden savaşlara, ekonomik dalgalanmalardan salgın hastalıklara kadar yalnızca dört ayda pek çok kötü deneyimi birden yaşattı. Torunlarımıza anlatabileceğimiz, tarihe tanıklık ettiğimiz günlerden geçiyoruz, desek yanlış olmaz. Esasen gündemimiz bugünlerde koronavirüs gibi görünse de; küresel ısınma, doğal felaketler, göçmen sorunu, hava kirliliği, su ve gıdaya ulaşamama ve bunun gibi daha birçok sorunla ve artan riskle karşı karşıyayız. Üstelik bütün sorunlar küresel boyutta ve çözümü de yine küresel olup, doğru politikalar ve uygulamalarla sürecin desteklenmesi gerekiyor. Dünyanın sorunlara çözüm bulmaya, topluma ve çevreye dokunan, insanlığa faydalı yaklaşımlara ihtiyacı var.

Koronavirüs Bize Neleri Hatırlattı?

Bunun yanı sıra hakkını ve gereken önemi veremediğimiz birçok konu da bu vesileyle kendini hatırlattı. Bilim ve teknoloji için araştırma geliştirmenin önemini, sosyal devlet politikalarının benimsenmesini, ayrılıkçı politikalar yerine küresel iş birliğini önemseyen kurumların gerekliliğini, sanatın ve yaratıcılığın önemini, dolayısıyla bireylere entelektüel bakış açısının kazandırılması gerektiğini, sağlığın her şeyden önce geldiğini ve bedenimize iyi bakmamız gerektiğini, yardımlaşma ve iş birliklerinin önemini, ailemize ve sevdiklerimize zaman ayırmanın iyileştirici gücünü, kitap okumanın huzurunu bu süreçte bir kez daha hatırladık.

Peki, Kriz İletişimi Nasıl Olmalı?

Bir krizin etkin yönetimi büyük ölçüde iyi bir iletişime bağlıdır. Aynı zamanda iletişimin iyileştirilmesi ve bunun örgüt dışına da yayılması sonucunda kriz durumunda kullanılacak iyi bir kanal ortaya çıkartılacaktır. Buradan hareketle kriz sırasında, iletişim faaliyetlerinin kriz yönetimine yardımcı olmak ve örgütün itibarını korumak gibi ikili bir rolü yerine getireceği ortaya çıkacaktır. Güvenilir bilgi kaynağı bu bağlamda çok önemli. Bu krizde; Dünya Sağlık Örgütü, Sağlık Bakanlığı ve Bilim Kurulu’nun açıklama ve yönlendirmelerine göre hareket etmemiz gerekiyor. Bir yandan karar vericilerin, toplum sağlığını korumak için idari ve operasyonel karar almanın yanı sıra bilgi paylaşımlarını şeffaf ve zamanında doğru olarak yapmaları, psikolojik etkilerini göz önünde bulundurmaları, ekonomik değer zincirini korumak ve sürdürülebilir yaşam döngüsünün sürekliliğini sağlamak için tedbir ve proaktif aksiyonları hayata geçirmeleri çok önemli. Diğer yandan güvenilir otoritelerin açıklama ve yönlendirmelerine göre; bireyler olarak üzerimize düşen tüm yükümlülükleri dikkate almalı ve yerine getirmeliyiz.

Kurumlar Süreci Nasıl Yönetmeli?

Kurum/kuruluşların ise süreci yönetirken; bu gibi durumlar için kriz stratejik ve müdahale ekiplerini oluşturması, doğru bilgi için ulusal ve uluslararası güvenilir mercilere itibar etmeleri, risk analizini otorite bildirileri ve veriye dayalı yapmaları, kurumların çalışanlarını eğitmeleri, her zaman en kötü senaryoya göre en üst seviyede kriz müdahale planlarını hazırlamaları, ancak durumun gerektirdiği kadar aksiyon almaları gerekir. Kararların erken hayata geçmesi, sürdürülebilir yaşam döngüsüne geç kalınmış aksiyonlar kadar zarar verebilir. Ayrıca kurumlar iletişim stratejilerini ve bilgilendirme kanallarını doğru seçmeli, zorlu süreçte sık sık durum değerlendirmesi yapmalı, rekabetin ötesinde seferberlik durumunun yaşandığının bilincinde olmalı ve iş birliği yapmalı, süreci ciddiyet ve hassasiyetle ancak sağduyulu ve soğukkanlı yönetmeli, ekonomik ve sosyal fayda üretmeyi sürdürmeliler. Toplum sağlığı korunurken ekonomik döngünün korunmasına itina edilmesi de sağlıklı iletişim için gereklidir. Dolayısıyla sağlığımızı korumak için gösterdiğimiz çabada, iletişim açısından da büyük bir sorumluluk taşıdığımız asla unutulmamalıdır.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.