Pazarlamanın yeni yol haritası


prof.Dr.Feride Bahar Işın

prof.Dr.Feride Bahar Işın

Okunma 04 Şubat 2021, 01:32

Bugün müşterinin yeni şekillenen ihtiyaçlarını en doğru şekilde anlayan, özümseyerek çözümler yaratan markalar öne çıkıyorlar. Sosyal medya platformlarında yer almak ve müşteri katılımına odaklanmak, marka sadakatini ve müşteri savunuculuğunu arttırmak için en etkili ve etkin pazarlama stratejilerinden biridir.

Tüm insanlık tarihi boyunca yaşanan sosyal ya da ekonomik krizler, belirsizlik korkusunu tetikleyerek, kişilerin yeniden istikrarı sağlamak için çözümler aramalarına ve alışkanlıklarını yeniden gözden geçirmelerine sebep olmuştur. Küresel salgın da bu bağlamda, hem kapsadığı coğrafi büyüklük, hem yarattığı sağlık tehdidi hem de sebep olduğu ekonomik daralma ile beraber tüm dengelerin altüst olmasına ezberlerin bozulmasına sebep olmuştur. Süreçte, müşterinin yeni şekillenen ihtiyaçlarını ve algılayış biçimlerini en doğru şekilde anlayan, özümseyerek çözümler yaratan işletmeler ile markalar, uzun dönemli müşteri bağlılığı ve sürdürülebilirlikle ödüllendirilirler. Bu yeniden evrilen sancılı var olma mücadelesinde pazarlama birimleri ile yöneticileri de kritik bir rol üstlenirler.

Mesajların sürdürülebilirliği önemli

Markaların iletişim mesajlarının, işletmenin ya da markanın tüm paydaşları tarafından benimsenen ve inanılan bütüncül bir temel amacı destekleyen istikrarlı sürdürülebilirliği zaruridir. Müşteriye verilen sözlerin tutulacağına dair taahhütlerin inandırıcı ve ikna edici olması, diğer bir deyişle güven oluşturmak ve şeffaf olmak kritik bir öneme sahiptir. Kâr ve sosyal sorumluluk ile farkındalıkları aynı anda sağlayabileceğini vadeden, değer önerisi sundukları müşterilerinin değerlerini samimiyetle yansıtan ve destekleyen sosyal girişimlere ilişkin stratejilere ağırlık veren bugünün pazarlama yöneticileri, yeni normalin kazananları olacaklardır.

Sosyal medya kanallarında var olmak

Müşteri ile yoldaş olabilmenin öncülü olan çevrimiçi sosyal medya kanallarında var olma ve bu kanalları müşterilere bire bir hizmet veren platformlar olarak dizayn etme çabası da başarı hikayelerinde yer alır. Müşteri etkileşimini mümkün olduğu kadar arttırmak adına, etkileşimsel bir iletişim stratejisi takip etmeye fırsat veren bu kanallar müşteri katılımını da mümkün kılar. Böylece, müşteri katılımının en yüksek olduğu, müşterilerin çevrimiçi platformlarda marka elçiliği yaptığı, marka hakkında içerik geliştirdiği, paylaştığı, diğerlerine tavsiyelerde bulunduğu, yorum yazdığı, hatta ürünün kullanımına ilişkin videolar yayınladığı durumlar marka için bağlılığın ve sürdürülebilirliğin anahtarı durumundadır. Müşteri katılımına odaklanmak, marka sadakatini ve müşteri savunuculuğunu arttırmak için en etkili ve etkin pazarlama stratejilerinden biridir. Bu durum, müşterinin Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Kuramı’nın en üst basamağı olan kendini gerçekleştirme dürtüsünü de besler; çünkü kişi bir yandan marka ile yakın bir ilişki kurarken, diğer yandan yetkinliklerini ve yaratıcılığını ortaya koyabileceği bir fırsata sahip olduğunu hisseder.

İç kaynaklara yönelme

Kendi kendine yetebilmek ve yetkinliklerini ortaya koymak yalnızca tüketiciler için önemli değildir. İşletmeler ile markalar da bu dönemde iç yetkinliklerine odaklanmaya başlamışlardır. Tedariğe ilişkin kırılmalar bir yanda var olan belirsizlikler de iç dinamikleri önceliklendirmeye başlamıştır. Bir yandan müşterilerin bire bir ihtiyaçlarına cevap verebilme yetkinliğini arttırma güdüsü, diğer yandan rakiplere nazaran daha yaratıcı ve farklı çözümler bulma zorunluluğu, kendi kendine yetebilmek güdüsüyle birleşince pazarlama stratejileri bağlamında dış kaynak kullanmak yerine iç kaynaklara yönelmeyi ve bu kaynakları da geliştirmeyi öncelik haline getirmiştir. Artık, markalara benzer çözümler sunan ve hedef kitleyi dışarıdan analiz eden pazarlama profesyonelleri yerine, örgüt içindeki beşeri sermayeye odaklanmayı daha etkin ve etkili bulmaya başlamışlardır. Böylece farklı, markaya özgü ve çekirdek yeteneği vurgulayan değer önerileri ile iletişim mesajları sıklıkla tercih edilmektedir. Bu noktada, beşeri sermayenin sürekli eğitilmesinin ve işletmenin yetkinlikleri ile değerlerine ilişkin farkındalıklarının arttırılması da stratejik bir öneme sahiptir. Yeni normalin işletmesi ve markası, müşterisi ile yakın ilişkiye sahip, müşterisinin tüm istek ve ihtiyaçlarının farkında ve bunlara duyarlı olacaktır. Ayrıca, çalışanlarının yetkinliklerine ve bu yetkinliklerin geliştirilmesine önem verecektir.

%

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.