Ramazan Ayında Bağışıklık Sistemimizi Düşürmeden Nasıl Beslenmeliyiz


Dr. Serap Erdem

Dr. Serap Erdem

Okunma 09 Mayıs 2020, 19:52

Bağışıklık sistemimiz, virüsle savaşmada oldukça etkin. Korona günlerinde sağlıklı oruç tutmak için iftar ve sahuru atlamamak, yiyecekleri iyi planlamak ve vücuda faydalı besinleri tüketmek gerekiyor.

Ramazan ayı geldi. Koronavirüs salgınıyla mücadele edilen bu dönemde, birçok kişinin aklında “Nasıl beslenmeliyim?”, “Bağışıklık sistemimi düşürmeden oruç tutmak mümkün mü?” gibi sorular var. Yaşanan salgın nedeniyle pek çok kişi bağışıklık sisteminin zayıflayacağı düşüncesiyle oruç tutmak konusunda kararsızlık yaşıyor. Hasta olmayan ve bu salgından etkilenmemiş kişilerin oruç tutması için bir engel bulunmuyor; ama bağışıklık gücü en mühim belirleyicidir. Bağışıklığı güçlü olanlarda virüsün hastalık ve hasar yapma ihtimali azalıyor. Uykunuz, egzersiz veya aktivite alışkanlığınız, sakin ve huzurlu yapınız ve tabii ki beslenme seçimleriniz çok mühim.

Oruç tutmak bağışıklığı güçlendirmese de, geçmişte yaptığımız çalışmalar göstermiştir ki aralıklı açlık uygulamalarının inflamasyona ve özellikle damarlara olumlu etkileri var. Burada önemli olan özellikle iftar ve sahurda fazla miktarda ve çok çeşitli gıdalarla beslenmek. Oruç tutan kişilerin, iftarda ve sahurda sıvı gıdalar tüketmesi, bağışıklığı güçlendirmek için protein ağırlıklı beslenmesi, mutlaka yeterli miktarda su içmesi gerekir.  

Covid-19 Salgınında Oruç Tutmak

Koronavirüs salgını yaşandığından, oruç tutarken beslenmeye ve bağışıklık sistemini korumaya dikkat etmek önemli. Yiyeceklerin içerisinde vitamin ve mineralleri yeterli almadığımızda, iki risk oluşur. Bunlar, bağışıklık sistemimizde açık oluşması ve iyileşme süreçlerinin uzamasıdır. Oruç tutarken yararlı besinler seçilirse, sağlıklı bir bireyin viral enfeksiyonlara yakalanma riski düşük olacaktır.

Türk toplumunda çok yaygın bir çinko eksikliği var; çünkü çinko vücudumuzun her yerindeki hücrelerde ve birçok enzimin yapısında olan ana faktördür. Bağışıklık sistemiyle temel ilişki kurulmasını sağlar. C vitamini birçok enzimin kofaktörüdür. C vitamininin hastalığı hızlı bir şekilde iyileştirme özelliği vardır. Bu noktada C vitamininden faydalanabiliriz. Eğer iftar yapmıyor veya sahuru atlıyorsak, bu bağışıklık sistemini tehdit eder. D vitamini eksikliği de çok yaygındır, o nedenle besinlerle takviye edebiliriz. Süt, peynir, yoğurt, yumurta ve balık yemek bu noktada D vitamini açısından destek sağlar.

Oruç Tutarken Asıl Konu Yiyecekleri İyi Planlamak

İftar ve sahur sofralarına dikkat etmeliyiz. İftar vaktinde bir bardak ılık su ile başlamak ve iftar boyunca üç-dört bardak suyu öğünle beraber tüketmek gerekir. İftariyelik çok önemlidir. Önden yüksek protein kaynağı peynir ya da kuruyemişlerden birkaç parça yemek, çiğ sebzelerden yararlanmak mideyi zorlamamanızı sağlayacaktır. Ayrıca, sulu yemekleri tercih edin. Yanına bulgur pilavı ve yoğurt eşlik edebilir.

Oruç tutanlar için sahur en önemli öğündür ve atlanmamalıdır. Uzun süreli açlık nedeniyle kan şekeri düşebiliyor ve buna bağlı olarak karbonhidrata yönelme yaşanıyor. Oysaki karbonhidratlı, yağlı ya da tatlı yiyeceklerden uzak durmak gerekiyor. Yeterli sıvı alınmasıyla bunun da önüne geçmek mümkün olacaktır. 16-17 saatlik açlığın sonunda, iftarda sebzelerle, proteinli gıdalarla ve meyvelerle beslenmek, bağışıklık sistemini olumlu etkileyecektir.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.