Yaz Aylarında Gıda Hijyeni Ve Sağlıklı Beslenme İçin İpuçları


Dr. Serap Erdem

Dr. Serap Erdem

Okunma 09 Haziran 2020, 03:48

Yaz mevsimine girilen şu günlerde, evde kalmaya devam ediliyor. Bu dönemde, iştahınızı kontrol etmeniz ve sağlıklı beslenmeniz için birkaç önerim var.

Dünyayı derinden sarsmaya devam eden yeni tip koronavirüs (Covid-19) sonrası yaz döneminde sağlıklı beslenme için tavsiyelerimin yanı sıra malzeme seçimi, pişirilmesi ve tüketilme kuralları da önemli. Hava sıcaklıkları artarken, gıdaların saklanma koşullarına ve temizliğine ekstra dikkat edilmeli. Yaz mevsiminde, gıdalarınızı uygun koşullarda saklamanız ve sağlıklı beslenme planı oluşturmanız için birkaç ipucu paylaşıyorum.

Beslenmede Beş Altın Kural

-Ellerin ve kullanılan malzemelerin temizliğine dikkat edilmeli

-Çiğ ve pişmiş gıdalar birbirinden ayrı tutulmalı

-Yemekler iyi pişirilmeli

-Yemekler, tehlike oluşturan ısı aralığında bırakılmamalı

-Temiz su ve temiz gıda kullanılmalı, kurtlu yiyecekler seçmemeye özen gösterilmeli

Neler Yapılmalı?

Temizlikten sonra çiğ ve pişmiş gıdalar da birbirinden ayrı tutulmalı; çünkü çiğ gıdalar her zaman pişmiş gıdalara mikropları taşıyabilir. Pişmiş gıdalar ısı işlemi gördüğü için mikroorganizmalardan arındırılmış olabilir. Ayrıca yemekler iyi pişirilmeli. Koronavirüs için yapılan çalışmalar da 56 derecenin üzerine çıkıldığında bu virüsün öldüğü, sayıca azaldığı tespit edilmiş. Yemeklerinizi 70 derecenin üzerinde ısıda pişirdikten sonra tüketin. Bunların hepsi mutfakta uygulanabilecek basit şeyler. Bunun dışında yemekleri tehlike aralığında bırakmayın. Bu aralık 4 ile 60 derece arasındadır. Buzdolabını 4 derecede kullanıyoruz; ancak 4 derecenin altında bakteriler ölmeseler bile üreyemezler. Ayrıca, pişirilen gıdalar uzun süre dışarıda bekletilmemelidir. Yapılması gereken, gıdayı bu aralıktaki derecelerde bırakmamaktır. Son önlem ise yine temizliğe dikkat etmek. Temiz su, temiz gıda kullanın. Eve getirdikten sonra sebze ve meyveleri duru su ile yıkayın. Kabuklu bir şey tüketilecekse de soyarak yiyin. Kabukta da bazı vitaminler var; ama bu koronavirüs döneminde kabuğunu soyarak tüketmenizi öneririm.

Koronavirus Sonrası Yaşanabilecek Obezite Sorunu

Karantina süresince evde ve hareketsiz kalmış, ne yazık ki sağlıksız beslenme eğilimine girmiş olabilirsiniz. Eğer buna dikkat etmezseniz, birkaç ay sonra sizi bir halk sağlığı sorunu olan obezite bekleyebilir. Bu dönemde yediklerinize dikkat etmeli, ama yine beslenmenin altın kuralı olan dengeli ve yeterli beslenmeye özen göstermelisiniz. Bu dönem diyet yapma zamanı değil. Bu dönemde, vücudunuzun ihtiyacı olan elementleri sağlamak için tüm besin maddelerinden kısmadan; ama yeterli miktarda tüketmelisiniz. Et, tahıl, sebze ve meyve, kuruyemiş gıdalarını yeterli miktarda yiyebilirsiniz. Eğer bunlara dikkat etmezseniz, sizi obezite sorunu bekleyecektir. Koronavirüsten korunalım derken, başka bir toplum sağlığı sorunuyla karşılaşmayalım.  

Yaz Aylarında Beslenme Nasıl Olmalı?

-Mevsim sebze ve meyvelerini tercih edin. Zeytinyağlılar vücudun serin kalmasına destek olur. Günlük 5-8 porsiyon sebze ve meyve tüketmeye dikkat edin.

-Bol su tüketin. Su içmeyi sevmiyorsanız, suyun içine çubuk tarçın, karanfil, limon, mevsim meyveleri ve limon gibi meyveler, aromatik çay ve baharatlar ekleyebilirsiniz.

-Her gün en az 20 dakika sosyal mesafeye dikkat ederek, gün ışından faydalanmaya özen gösterin.

-Gazetelerde, dergilerde ya da sosyal platformlarda paylaşılan size özel olmayan diyetlerden uzak durun. Sağlığınızın bozulmaması için buna özen göstermelisiniz. Her gün 30-45 dakika yürüyüş veya evde basit yer egzersizleri yapın.

-Yaz aylarında artan ısı ile gıda zehirlenmesine maruz kalmamak adına, dış ortamlarda güvenilir alanlarda yemek yemeye, açıkta ve uzun süre kalmış gıdaları tüketmemeye dikkat etmek gerekir. Gıda zehirlenmelerinin de ölümcül olabileceği unutulmamalıdır.

-Yaşanan sürecin, alınan güzel sonuçların güzel seyirde devamlılığı için restoran ve kafe gibi alanlarda da sosyal mesafeyi ve hijyen kurallarını gözetmeye çalışarak, normalleşme adımları doğrultusunda hareket ederek ve kurallara uyarak sağlıkla kalın.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.