Evden çalışma modeline geçilmesiyle işletmelerin ve bireylerin siber saldırı riskleriyle yüz yüze gelmeleri, siber risk sigortasına talepleri artırdı.
Sigorta sektörü, olası risklere karşı sigortalıların sağlığını, varlıklarını, tasarruflarını, hak ve alacaklarını koruyarak yarınlarını güvence altına alıyor. Covid-19 salgını nedeniyle yaşanan izolasyon uygulamaları ile dünya ekonomisinin 2020 yılının ilk 8 ayında neredeyse durma noktasına geldiğini dile getiren Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Başkanı Atilla Benli, sektör açısından pandemiden en fazla finansal sigortalar branşının etkilendiğini belirtiyor. Covid-19 salgını nedenli seyahat kısıtlamalarının, seyahat sağlık sigortalarında ciddi bir azalma olarak kendini gösterdiğini aktaran Benli, “Sektörün lokomotif branşları olan kasko, yangın, trafik, devlet destekli tarım sigortalarında ise belirli oranlarda artış oldu ve toplam poliçe sayısında büyük bir düşüş yaşanmadı. Sektör, pandemi nedeniyle uzaktan çalışmaya gerek iş gücü gerekse teknolojik altyapısı vasıtasıyla kolaylıkla adapte oldu” ifadelerinde bulunuyor.
Prim üretiminde yüzde 20,1 büyüme yaşandı
Geçen yıl prim üretiminde Kasım sonu itibarıyla bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 20,1 büyüme yaşandığını açıklayan Benli; hayat dışı branşlarda yüzde 17,5 artışla 59 milyar 400 milyon lira ve hayat branşında yüzde 33,5 artışla 13 milyar 300 milyon lira olmak üzere toplam 72 milyar 700 milyon lira prim üretimi gerçekleştirildiğini kaydediyor. Benli, sigorta şirketlerinin 2020’nin üçüncü çeyreği itibarıyla aktif büyüklüğünün yaklaşık 290 milyar liraya ulaştığı bilgisini veriyor ve ekliyor: “Sigorta sektörü, pek çok projeye sağladığı teminatla Türkiye ekonomisinin sürdürülebilirliğinde kritik bir fonksiyon üstleniyor. Sektör olarak 2019 yılında 3 milyar 600 milyon lirası hayat ve 35 milyar 900 milyon lirası hayat dışı olmak üzere toplam 39 milyar 600 milyon lira tazminat üstlendik. 2020’nin üçüncü çeyreği itibarıyla ise üstlendiğimiz tazminat tutarı 31 milyar 400 milyon liraya ulaştı.”
Hasar tespit süresi kısaldı
Sigortacılık sektöründe son 10 yıldaki gelişmelere bakıldığında, iş yapış şekillerinde önemli değişikliklerin meydana geldiğinin görüldüğünü ifade eden Benli; söz konusu değişikliklerin teknolojik gelişmelere bağlı olarak, salgın öncesindeki dönemde başladığını ve salgınla birlikte ivme kazandığını dile getiriyor. Benli, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Son iki yıldır yapay zekâ algoritmaları hayatımızda aktif olarak yer alıyor. Trafik gibi standart teminatlara sahip olan sigorta branşlarında otomatik fiyatlamaya olanak sunma, satış sonrası hizmet süreçlerinde müşteri taleplerine anında dönüş yapabilme gibi fonksiyonlarıyla metal yakalı yapay zekâ algoritmaları, beyaz yakalı çalışanlarımızın stratejik iş kollarında daha fazla zaman harcamaları avantajını bizlere sunuyor. İnsan üzerindeki operasyon yükünü almasıyla beraber, hataya açık birçok süreç de otomatik kontrol mekanizmaları ile sıfır hatayla yürütülüyor. Drone’lar aracılığı ile kaydedilen 2D, 3D fotoğraflar ve videolar ile hasar büyüklüğü kısa sure içerisinde tespit edilebiliyor. Yine bu görüntülerin veriye dayalı analizleri ile hasar incelemeleri yapılabiliyor, geleneksel yöntemlerle günleri bulan işlem süreleri, saatler ve hatta dakikalar içerisinde sonuçlandırılarak kapatılıyor.”
Siber saldırı riskleri arttı
Salgın sonrasında evden çalışma modeline geçilmesiyle birlikte, bilgi güvenliği kavramının öneminin daha da belirgin hâle geldiğinin altını çizen Benli; bu kapsamda, şirketlerin ilk defa dışarıdan yapılacak herhangi bir siber saldırı ile iş faaliyetlerinin tamamen durma noktasına gelme riskiyle yüz yüze geldiklerini anlatıyor. Benli, sözlerini şöyle tamamlıyor: “Artan tehditler ve veri ihlalleri maliyetini önlemek adına şirketler siber saldırılara karşı güvenlik harcamalarını artırırken, siber risk sigortalarına olan talepte bir artış meydana geldi. Bununla birlikte, şirketlerin siber saldırıların neden olacağı iş durması risklerinin yanı sıra bireysel sigortalılar da maddi olmayan varlıklarını ve kişisel verilerini korumak amacıyla siber risk sigortası talep etmeye başladılar. Bu çerçevede, hem bireysel hem de kurumsal olarak siber risk sigortasına talep arttı; ancak henüz poliçe üretimine yansımadı.”