Son yıllarda bilişim sektöründe yaşanan teknolojik gelişmeleri TesterYou Kurucusu Barış Sarıalioğlu, Kobi Aktüel’e anlatarak, sorularımızı yanıtladı.
Bilişim sektöründe son yıllarda en büyük teknolojik gelişmeler nelerdir ve sektörü nasıl etkilemektedir?
Son yıllarda hızla değişen ve gelişen bir alan olan bilişim sektörü, sadece kendi alanını değil tüm sektörleri şekillendiriyor. Hepimizin hem fikir olacağı bu değişimler toplum, ekonomi ve iş dünyası üzerinde önemli etkilere neden oluyor.
Dijital dönüşüm, bilişim sektöründe nasıl bir rol oynuyor?
Bilişim sektöründe özellikle son yıllarda yaşanan teknolojik gelişmeler oldukça etkileyici. Sürekli değişen yapısıyla yeni iş kolları hatta belki daha önce adını bile duymadığımız sektörlerde uzmanlık ve istihdam ihtiyacının arttığı bir dünyadan bahsediyoruz. Bu sektörün yaratmış olduğu yeniliklerden dolayı bazı meslekler tarihin tozlu raflarına çoktan kaldırıldı bile.
Yapay zeka ve otomasyon, iş dünyasında ve günlük yaşamımızda nasıl bir etki yaratıyor? Hangi sektörler en çok bu teknolojileri kullanıyor?
Yapay Zeka (AI), bilgisayarların karmaşık görevleri öğrenme ve gerçekleştirme yeteneğini geliştiren bir alan olmakla birlikte; otomasyon, sağlık, otomotiv, finans ve diğer birçok sektörde büyük etkiler yarattı ve yaratmaya devam edecek. Bu teknolojinin ulaşım, iletişim, hizmet ve tüketim malları sektörleri üzerinde de büyük etkisi bulunuyor. Otomasyon sayesinde şirketler daha yüksek üretkenlik ve daha yüksek üretim oranlarına ulaşabiliyor. Aynı zamanda bu teknolojiler; ham maddelerin daha verimli kullanılmasını, daha kısa teslimat sürelerini, daha iyi ürün kalitesini ve daha fazla güvenliği de mümkün kılıyor. Otomasyon, daha acil ve insan aklına ihtiyaç duyulan stratejik işler için insan eforunun serbest bırakılmasına yardımcı oluyor.
Bunun paralelinde yapay zeka destekli sistemler, şirketlerin müşteri şikayetlerine ve sorularına hızlı ve verimli bir şekilde yanıt vermesine yardımcı olmakta. Doğal Dil İşleme özellikli konuşma yapay zekasıyla geliştirilen sohbet robotları, müşteri ihtiyaçları için ideal çözümü bulmalarına yardımcı olan kişiselleştirilmiş mesajlar üretebiliyor. Bu sayede yapay zeka araçları, müşteri hizmetleri ve çağrı merkezi çalışanlarının yükünü hafifletmeye de yardımcı oluyor. Araştırma ve veri analizi, karmaşık sorunları çözme ve üretim gibi alanlarda da yapay zekadan faydalanıyoruz. Yapay zeka, veri dağıtımını koordine ediyor, veri tutarlılığı güvence altına alıyor, eğilimleri analiz ediyor, yanlışlıkları değerlendiriyor ve kurumlar için en iyi kararı vermek üzere tahminlerde bulunuyor.
Yetenekli bilişim profesyonellerinin yetiştirilmesi ve istihdamı için neler yapılmalıdır?
Bilişim sektöründe yetenekli profesyonellerin yetiştirilmesi ve istihdam edilmesi için eğitim ve gelişim fırsatlarının sağlanması gerekiyor. Üniversiteler ve teknik okullar, gelecek nesil BT profesyonellerini yetiştirmek için programlarını ciddi bir biçimde güncellemeliler. Buna ek olarak kurumlar, staj programları ve sürekli eğitim fırsatları sunarak mevcut çalışanlarının yetkinliklerini teknolojik gelişmeler paralelinde sürekli bir biçimde geliştirmelerine yardımcı olmalılar.
Bilişim sektörünün toplum ve ekonomi üzerindeki genel etkileri nelerdir?
Özellikle büyük veri analitiği, internetten, sensörlerden ve diğer kaynaklardan elde edilen devasa miktardaki veri, veri madenciliği ve analitik alanında büyük bir patlamaya yol açtı. Bu, şirketlerin daha iyi kararlar almasına ve pazarlama stratejilerini optimize etmesine destek sağlıyor.