Koç Holding’in ilk otomotiv sektörü yatırımı olan Otokoç Otomotiv, Türkiye’de 11 lokasyondaki 51 şubesi ve yaygın bir hizmet ağına sahip olarak, koşulsuz müşteri memnuniyetini ön planda tutan çalışmalarıyla liderliğini sürdürüyor. Otomotivle ilgili tüm çözümleri tek çatı altında müşterileriyle buluşturan, Otokoç Otomotiv Genel Müdürü İnan Ekici, sorularımızı yanıtladı.
Otokoç Otomotiv’in kuruluş hikayesinden ve kendinizden bahseder misiniz?
Koç Topluluğu’nun kurucusu merhum Vehbi Koç tarafından, 1928 yılında Ankara’da "Ford Motor Company" acenteliğinin alınmasıyla, Koç Holding’in ilk otomotiv sektörü yatırımı olan Otokoç Otomotiv’in temelleri atıldı. Şirket bugün geldiği noktada, yetiştirdiği yöneticileri, yarattığı bilgi birikimi ile Koç Holding Otomotiv Grubu’nun ve Türkiye otomotiv sektörünün temellerinin atıldığı kurum konumunda. Mobilitedeki liderliğini azimle sürdüren Otokoç̧ Otomotiv, birbirinden önemli pek çok başarının yanı sıra üç tarihi başlangıca da imza attı. Bunlardan birincisi otomotiv sektörünün oluşumuna giden yolda ilk adım olan otomotiv perakendeciliğini kurması. İkincisi Avis’i bünyesine katarak Türkiye’de araç̧ kiralama işini başlatması ve Budget’ı bünyesine katarak güçlenmesi. Üçüncü olaraksa çok hızlı bir dönüşüm ve değişim içinde olan dünyanın gidişatına büyük bir uyum göstererek Zipcar’ı da bünyesine katması ve araç̧ paylaşımında da öncülüğü üstlenmesi.
Kendimden bahsedecek olursam; 1970 yılında Adana’da doğdum. 1991 yılında Ankara Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi Kamu Yönetimi Bölümü’nden mezun olduktan sonra Londra’da City University’de; Ekonomi ve İnsan Kaynakları eğitimimin ardından; Koç, Harvard, Stanford ve Insead Üniversiteleri’nde liderlik konusunda ve çeşitli alanlarda programlara katıldım. İş yaşamına İngiltere’de, Londra Cyprus Credit Bank’ta başladıktan sonra 1996 yılında Koç Topluluğu’ndaki uzun kariyer yolculuğuma adım attım. Ford Otosan’da Bölge Müdürü olarak görev yaptıktan sonra, 2001 yılında Adana Şube Müdürü olarak Otokoç Otomotiv ailesine katıldım. Ankara Şube Müdürlüğü’nün ardından, 2006 yılında Araç Kiralamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı’nı üstlendim. Temmuz 2019’dan beri de 9 ülkede faaliyet gösteren Otokoç Otomotiv’in Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Üyesi olarak görev yapıyorum. Mart 2018’den bu yana yürüttüğüm Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) Yönetim Kurulu Başkanlığı ile DEİK Macaristan İş Konseyi Başkan Yardımcılığı, İstanbul Ticaret Odası Meclis Üyeliği, Girişimci Kurumlar Platformu Danışmanlar Kurulu’nda ve TOBB Otomotiv Meclisi’ndeki çalışmalarımı da çok önemsiyorum. Yakın zamanda PWN-Professional Women’s Network’e de üye oldum, bu buluşmadan ötürü heyecan duyuyorum.
Otomotiv perakendeciliği, araç kiralama ve araç paylaşımı sektörlerinin öncü kuruluşlarından Otokoç Otomotiv’in ürün ve hizmetleri arasında neler yer alıyor?
Otomotivle ilgili tüm çözümleri tek çatı altında müşterileriyle buluşturan, Türkiye’nin lider otomotiv perakendecisi, araç kiralama ve araç paylaşımı şirketi Otokoç Otomotiv olarak; otomotiv perakendeciliğinde Otokoç, Otokoç Sigorta, Otokoç Parça, Otokoç 2. El; araç kiralamada ise Avis, Avis Filo, Budget ve Zipcar markalarıyla faaliyet gösteriyoruz. Otokoç çatısı altında Ford, Ford Trucks, Volvo, Fiat, Alfa Romeo, Jeep ve Maserati markalarıyla yeni araç satışı, servis ve yedek parça hizmetleri, toptan yedek parça satışı, sigorta ve finansman, aksesuar satışı, 2. el araç satışı ve araç koruma sistemlerini, özetle tüm otomotiv çözümleri müşterilerine sağlıyor. Araç kiralamada ise Avis ve Budget markalarıyla kısa dönem kiralama; Avis Filo ile operasyonel kiralama, diğer adıyla filo kiralama; Zipcar markasıyla ise saatlik kiralama yani araç paylaşımı hizmetini müşterileriyle buluşturuyor. Türkiye dahil Yunanistan, Azerbaycan, Macaristan, Gürcistan, Kazakistan, Ukrayna, Kuzey Kıbrıs ve Kuzey Irak’ta olmak üzere toplam 9 ülkede 400’e yakın noktada hizmet veren şirketimiz, aynı zamanda Avis Budget Group'un Avrupa, Orta Doğu ve Afrika (EMEA) bölgesindeki en büyük lisans ve yatırım ortaklarından biri.
Kobiler açısından araç kiralamanın avantajları nelerdir?
Kurumsal araç kiralama bir araca sahip olmakla ilgili tüm faydaları sağlamanın yanında, sahip olduğunuz takdirde elde edilemeyecek tüm ilave hizmetleri de beraberinde sunuyor. Operasyonel kiralama, müşterilerimizi yükselen araç fiyatları doğrultusunda artan yatırım maliyetlerinden kurtararak, araca yatıracakları kaynağı işlerinde kullanma fırsatı yaratıyor. Araç yatırımının yanında kasko (hasar yönetimi), periyodik bakım, lastik değişimi, ikame araç gibi hizmetlerimizden toplu alım avantajı ile faydalanarak, bu işleri dış kaynakla çözerek, iş gücünden tasarruf sağlıyor. Şirketler araç kiralama ile sermayelerini asıl işlerine aktarıp büyüme sağlayabiliyor. Aracın işletilmesi ile ilgili takip, sigorta, bakım, vergiler, trafik cezaları gibi öngörülemeyen, ancak önemli bir maliyet ve zaman kaybını beraberinde getiren tüm konulardan muaf oluyorlar. Günümüzde çok sayıda KOBİ ve büyük işletme araç kiralamayı, sağladığı birçok avantaj sebebiyle satın almanın alternatifi olarak görüyor.
Araç kiralamada dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?
Öncelikle kişinin veya kurumun ihtiyaçlarını doğru belirlemesi gerekiyor. Araca ne kadar süre ile hangi sebeple ihtiyaç duyulacağı, şehir içi mi yoksa şehir dışında mı kullanılacağı ve kaç kişi ile birlikte bu hizmetten yararlanılacağı, bütçenin ne olacağı belirlenip buna göre araştırma yapılmalı. Bu aşama doğru planlandığında sağlıklı bir kiralama deneyimi yaşanacaktır.Araç kiralama şirketini seçmek büyük bir titizlik gerektiriyor. Kurumsal bir şirket olması ve sürecin her aşamasında ihtiyaçları karşılayabilme kabiliyetine sahip olması büyük önem taşıyor. Araç seçiminde yeni araçların tercih edilmesi kişinin konforunu artıracaktır. Sigortasız veya kaskosu olmayan araçları kesinlikle kiralanmamalı ve araç kiralama sözleşmeleri dikkatli bir şekilde okunmalı. Ayrıca teslim alınan araç dikkatlice kontrol edilmeli, araba satın alınıyormuş gibi davranılmalı. Özetle müşteri ihtiyaç ve beklentilerini doğru belirleyip bunlara en iyi şekilde cevap verebilmek, bize göre kurumsal araç kiralama sistemindeki en önemli öncelik olarak konumlanıyor.
“Türkiye’nin tüm bölgelerini kapsayan yaygın hizmet ağı ve profesyonel kadrosu ile hızlı ve güvenilir hizmetler sunuyoruz”
Ülkemizin en büyük ciroya ve en büyük filoya sahip markası olarak sektördeki başarınızın sırrı nedir? Bize Avis Filo’dan bahsedebilir misiniz?
Otokoç Otomotiv çatısı altında 42 yıldır hizmet sağlayan Avis Filo, müşteri deneyimi ve hizmet mükemmeliyetine yönelik adımlarla pazardaki liderliğini pekiştirmeye ve operasyonel araç kiralama sektöründe fark yaratmaya yönelik çalışmalarını sürdürüyor. Bugün itibarıyla aktif büyüklük, araç parkı ve yeni araç yatırımı ile ülke ekonomisinin önemli aktörlerinden biri olarak konumlanıyoruz. Başlangıçta 100 adetlik araç parkıyla yola çıkan Avis Filo, bugün 36 bin araçlık filosuyla sektörünün en büyük operasyonel araç kiralama markası durumunda. Operasyonel araç kiralama sektöründe liderliğimizi korurken, geçtiğimiz yıl yaklaşık 1102 adet ticari araç kiralama da gerçekleştirdik.Kurumsal Araç Kiralama ile şirketlerin 1 günden 11 aya kadar olan tüm kısa dönem ihtiyaçlarına, Türkiye’nin her yerinden avantajlı fiyatlar ve mükemmel bir hizmet deneyimi ile cevap veriyoruz. Uzun Dönem Kiralama alanında ise ülkemizde filo kiralama sektörünün öncüsü olan Avis Filo markamızın uzun yıllara dayanan sektör deneyimi, güçlü finansal yapısı, Türkiye’nin tüm bölgelerini kapsayan yaygın hizmet ağı ve profesyonel kadrosu ile hızlı ve güvenilir hizmetler sunuyoruz. Avis Filo müşterileri, 12 aydan daha uzun dönem için araç kiralama hizmeti alırken, kapsamlı ve profesyonel filo yönetimi hizmetinden de yararlanabiliyor.
Otokoç 2. El tarafında bayilik yapılanmasına geçtiğinizi duyurdunuz. Bu konudaki gelecek planlarınız nelerdir?
Bilindiği gibi ikinci el otomotiv sektörün uzun süredir tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de tutarlı bir şekilde büyümeye devam ediyor. Biz de sektöre kurumsal bir yaklaşım getirerek araç satışı, aynı gün nakit ile araç alımı, profesyonel ekspertiz hizmetleri, yaygın hizmet ağı, temassız teslimat ve online satın alma gibi yenilikçi seçenekleriyle ikinci el araç konusunda güven noktası olarak faaliyet gösteren Otokoç 2. El markamızla, Türkiye çapında 27 lokasyonda hizmet veriyoruz. Araç satın alırken veya satarken tüm süreçlerin en kolay, hızlı ve şeffaf şekilde gerçekleşmesini sağlıyor, katma değerli hizmetlerimizle müşterilerimize her zaman yanlarında olduğumuzu hissettiriyoruz. Bunun yanı sıra Türkiye’de 2021 yılında toplam 24.000 adet satışın gerçekleştiği kurumsal ikinci el araç pazarında liderlik konumumuzu ve dünyada bölgesel bir oyuncu olma hedefine yönelik yatırımlarımızı sürdürüyoruz.Bu çerçevede, Otokoç 2. El satış kanallarını 2026 yılı sonuna kadar kademeli olarak toplamda 30 civarında bayiye ulaştırarak büyütmeyi hedefliyoruz.
“Otokoç Otomotiv 2.El bayilik ağını oluşturmaya devam ediyoruz”
Otokoç Otomotiv olarak paydaşlarınızla büyümeye devam eden şirketinizin bundan sonraki hedefleri nelerdir?
Otokoç Otomotiv olarak mobilite dünyasında tüm paydaşlara değer yaratan yol arkadaşı olma misyonuyla çalışıyor; yenilikçi mobilite çözümleri geliştiren, küresel ve lider referans noktası olma vizyonuyla geleceğimizi şekillendiriyoruz. Bu misyon-vizyon doğrultusunda ana hedefimiz sürdürülebilir ve karlı büyümek. Stratejilerimizin temelinde güç kaynaklarımız olarak tanımladığımız; pazarlama faaliyetlerimiz, insan kaynakları, çevik organizasyon kültürü, teknoloji, dijitalleşme ve sürdürülebilirlik yer alıyor. Baştan uca tüm temas noktalarında müşterilerimizin beklentilerinin çok daha hızlı ve tam istenen şekilde karşılanması amacıyla süreçlerin çevikliğinin sağladığı katma değerle dijitalleştirilmesine ve bütünsel bir hizmet tasarlayıp sunuyoruz. Büyüme odaklı stratejilerimizin yanı sıra benzersiz müşteri deneyimi, satış etkinliği, çoklu kanal yönetimi, iş mükemmelliği ve süreçlerimizle verimliliği artırmaya yönelik inisiyatiflerimizi hayata geçiriyoruz. Bunların yanında operasyonel verimlilik artışıyla müşterilerimize daha hızlı ve etkin hizmet verme yönünde projelerimizi yürütüyoruz. Dijital dönüşüm projeleri ve çözümleri ile tüm süreçlerimizi daha verimli hale getirecek önemli adımlar atıyoruz.
Pandemi öncesinde başlattığımız Avis Caravan – karavan kiralama hizmeti, pandemi döneminde izole tatil gerekliliğinden ötürü müşteri için daha organik bir ihtiyaç haline geldi. Alternatif tatil yapmak isteyenlere özel ve konforlu bir tatil deneyimi sunmak ilk önceliğimiz oldu. Motokaravan, çekme karavan ve offroad karavan olmak üzere farklı kullanım anlayışlarına uygun alternatifler yaratmayı ihmal etmedik. Avis Caravan ile mekanla sınırlı kalmadan, mobil olarak tatil yapmak isteyen kullanıcılarımıza en üst düzeyde hijyen ve otel konforundaki hizmeti birlikte sunduk. Yeni teknolojilerle ilgili trendleri, gelişmeleri yakından takip ettik. Aynı dönemde, kurumumuzun dijital dönüşüm sürecinde önemli ilerlemeler kaydedildi. Dijital ürünlerimizde kullanıcı deneyimini daha da iyileştirirken, müşteri memnuniyetinde ve gelirlerimizde artış sağladık. Yine, dijital dönüşüm projeleri ile tedarik zinciri süreçlerimizde şeffaflık sağlayarak birbiriyle bağlı hale getirdik. Türkiye’de ilk akla gelen, çoklu kanal kabiliyetine sahip en büyük 2. el markası olma hedefiyle, giderek büyüyen ikinci el otomotiv pazarındaki ihtiyaçlara cevap verme ve tedarik kanallarını geliştirme stratejisi doğrultusunda satış kanallarını çeşitlendirerek Otokoç 2.El bayilik ağını oluşturmaya devam ediyoruz. Otokoç Parça markamızı ise sıçramalı olarak büyütmek amacındayız. Otokoç Otomotiv olarak sektörlerimiz açısından en önemli teknolojilerin başında Yapay Zeka, “Bağlantılı Araçlar ve Araç Paylaşımı” Projesi için Türkiye’nin Nesnelerin İnterneti yönetim sistemi “Platform360” üzerinde geleceğin Bağlantılı Araç (Connected Car) uygulamalarını geliştiriyoruz. Bağlantılı Araç (Connected Car) projesi ile beş yıl içerisinde, Otokoç Otomotiv ve iştiraklerine ait 45 binden fazla aracın tek bir merkezden yönetimini hedefliyoruz. Faaliyet gösterdiğimiz üç alandaki tüm markalarımızı tek bir mobil aplikasyonda toplayarak SuperApp projemizi hayata geçireceğiz. Söz konusu tüm bu başarıların ardında ise teknoloji, inovasyon ve sürdürülebilirliğe verdiğimiz önemin yanı sıra asıl olarak iş anlayışımız ve insana yaklaşımımız yer alıyor. Otokoç Otomotiv olarak hissedarlarımızı, emekli olmuş olanlar dahil her kademedeki çalışma arkadaşlarımız, tedarikçilerimizi, stratejik çözüm ortaklarımızı, bireysel ve kurumsal dış müşterilerimizi, ilişki ve iletişim içinde olduğumuz tüm özel ve resmî kurumlara kadar herkesi ve her kurumu “paydaş” olarak kabul ediyoruz. Süreçlerimiz, tüm paydaşlarımızla karşılıklı güven ve karşılıklı memnuniyet üzerine kurulu. Bu yüzden tüm paydaşlarımızı önemsiyor, yaşamlarını kolaylaştırmak için olanaklarımız ölçüsünde yapabileceklerimizi gerçekleştiriyoruz.