Türkiye, yerli ve yabancı turistler için bir turizm cenneti; ancak turizm sektöründe birçok eksiklik de var. Bodrum Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği Başkanı Serdar Karcılıoğlu, sektörün sorunlarını ve çözüm önerilerini paylaşıyor.
Türkiye’nin birçok yeri hem yerli turistler hem de özellikle Avrupalı turistler için cazibe merkezi konumunda. Bununla birlikte sektörde hizmetten, eğitimden ve yönetimden kaynaklı birçok sorun var. Türkiye’de turizm sektörünün geneline bakıldığında kalite odaklı bir turizmin yapılmadığını ifade eden Bodrum Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (BOYD) Başkanı Serdar Karcılıoğlu, “Şehir otelciliğini bir yana alırsak, Resort’da özellikle Antalya’da 12 ay açık olan ve personeli ile uzun yıllar bir arada çalışma imkânı bulmuş tesisler haricinde, hizmet sektörünü yönetebildiğimizi düşünmüyorum. Çalışanlarının yüzde 84’ünün eğitimsiz, her yıl yaklaşık 250 bin eksik istihdamla çalışan bir sektörde kaliteden bahsedemeyiz” diyor. Karcılıoğlu, sağlam projelerle, hızlı ve gerçekçi müfredatla donatılmış bir eğitim sistemi ile kalıcı bir çözüme ulaşılabileceğini belirtiyor.
Kış Sezonunda İyi Bir Eğitim Sağlanabilir
Karcılıoğlu, 1994’ten beri Bodrum’da gerçekleştirdikleri onlarca eğitim projesinin olduğunu anlatıyor. Başta Muğla olmak üzere, Anadolu’nun köy ve kasabalarından buldukları 4 binin üzerinde iş tecrübesi olmayan genci yetiştirip sektöre kazandırdıklarını belirten Karcılıoğlu, “Hemen hepsi sektörde çalışıyor, büyük bir bölümü sektörde üst düzey yöneticilik kariyerlerini sürdürüyor. Teori ile pratiği aynı anda uygulayan, davranış bilimlerine ağırlık veren bir müfredat yapısı içerisinde, ‘İsviçre Turizm Eğitim Sistemi’ modeli ile üç-beş aylık kış sezonunda turizm öğretilebilir, eğitim alan katılımcılar sektöre kazandırılabilir” diyor.
Otel İşletimine Ön Yargı ile Yön Verilmemeli
Karcılıoğlu, Türkiye’de otelcilik sektöründe, bu işi gerçekten ticaret amacıyla yapan yatırımcıların yanında, otel işletmeciliği kurallarını bilmeden ve otel sahibi olmak isteyerek sektöre girenlerin de olduğuna dikkat çekiyor. Başkan; otel işletmeciliğini kurallarıyla değil, işin profesyonellerini dinlemeden, işletime sadece ön yargı ve kendi istekleriyle yön vermeye odaklı farklı bir kesimin olduğunu söylüyor. Bu durumun ülke turizmine orta ve uzun vadede zarar verdiğini belirten Karcılıoğlu, “Profesyonel bir turizmcinin kriz dönemlerinde oynayacağı oyunlar bellidir; önlemini ona göre alır, ona panik yaptıran bilinçsiz patronudur. Turizm Bakanlığı güvencesi altında görev yapacak eğitimli ve donanımlı yöneticiler otelciliğin her safhasında oyunu kuralına göre oynayacaklardır” diyerek sözlerini noktalıyor.