Hızlı dijitalleşme lojistik sektörünü stratejik olarak dönüşmeye zorladı

Sertrans Logistics Yönetim Kurulu Başkanı Nilgün Keleş, dijital dönüşüm süreçlerinin lojistik sektörüne etkilerini Kobi Aktüel’e anlattı.

Hızlı dijitalleşme lojistik sektörünü stratejik olarak dönüşmeye zorladı
kobiaktuel
kobiaktuel
04 Ekim 2023 Çarşamba 15:06

Lojistik sektörü son yıllarda büyük bir gelişme gösterdi. Bu gelişmelerin arkasındaki ana faktörler nelerdir ve bu değişimler sektörü nasıl etkilemiştir?

Son üç yılda pandemi, afetler, hızlı dijitalleşme ve e-ticaretin yükselişi gibi gelişmeler lojistik sektörünü stratejik olarak dönüşmeye zorladı. Sektörü ileriye taşıyan en kritik ögelerden biri e-ticaret oldu. Bildiğiniz gibi e-ticaret pandemide büyük bir sıçrama yakaladı. Hem sipariş hem iadelerde güvenli ve hızlı ulaşıma ihtiyaç olduğu için online perakende alışveriş ile lojistik iç içe büyüyen bir alanı oluşturuyor. Yapılan araştırmalarda, 2025 yılında dünyadaki ticaretin yaklaşık 21 trilyon dolarının e-ticaret üzerinden yapılacağı ve şirketlerin e-ticaret hacimlerinin yüzde 70’e yaklaşacağına dair öngörüler var.

Dijital dönüşüm, lojistik sektöründe nasıl bir etki yarattı?

Pandemiyle beraber lojistik sektöründe iş yapış biçimleri değişti veya değişmek zorunda kaldı. Bu anlamda ortaya çıkan değişimlerden biri de teknolojinin lojistik süreçleri üzerindeki etki alanının genişlemesiydi. Tüketici artık lojistik sektörü için de işin merkezine geldi. Bu nedenle sektör kendini B2B pazarının bir parçası olarak görmekten bir adım öteye geçerek, tüketicinin beklentilerine uygun çözümleri ortaya koyan bir yaklaşıma geçmek durumunda. Biz bu yaklaşıma B4B4C diyoruz. Tüketiciyi işin merkezine aldığınız zaman veriye dayalı bir iş modeline geçiş yapmak artık kaçınılmaz oluyor. Dolayısıyla lojistik sektörü son birkaç yıldır verinin önemini fark etti. İşte değişim de tam olarak burada başladı.

Lojistik sektöründe yapay zeka ve otomasyonun rolü nedir? Bu teknolojiler, lojistik süreçlerini nasıl optimize ediyor ve verimliliği artırıyor?

Lojistik sektöründe yapay zekâ ve otomasyon, iş süreçlerine hız ve esneklik katıyor, rekabette markaları bir adım öne geçiriyor. Sertrans özelinde konuşacak olursak kısa bir süre önce Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına akredite Ar-Ge merkezimiz tarafından geliştirilen lojistik sektörünün ilk yapay zekâ destekli WMS yazılımı Akıl İşi’ni müşterilerimizin kullanımına sunduk. Sipariş gruplama ve toplama rotası oluşturma süreçlerini yapay zeka ile yapan ilk ve tek depo yönetim sistemi olan uygulama sayesinde, depo bünyesinde gerçekleşen tüm operasyonlar hatasız ve etkin bir şekilde yönetiliyor. En hızlı rota saniyeler içinde tespit edilerek ürün toplama süreci en kısa sürede tamamlanıyor ve böylece markaların e-ticaret lojistiğinde operasyonel hızları maksimum seviyeye çıkıyor. E-ticaret platformlarıyla kolayca entegre olabilen Akıl İşi, kullanımına sunulan arayüzlerle, stok ve siparişlerin grafik destekli raporlarla takibini mümkün kılıyor, verilen e-ticaret lojistiği hizmet performansının da marka tarafından izlenebilmesini sağlıyor.

Lojistik şirketleri, müşteri memnuniyetini artırmak için nasıl çözümler geliştiriyor? Müşteri beklentileri konusundaki değişimler, şirketlerin iş stratejilerini nasıl etkiliyor?

  1. dünyasında genel kabul görmüş yedi doğru kavram güncelliğini yitirdi. Artık yeni doğrular var; hız, kapasite, stok doğruluğu, çeviklik ve esneklik gibi. Bu anlamda tüketici tarafında en temel beklenti hız; üretici ve yasatıcı tarafındaki beklenti ise verimlilik. İki tarafın da beklentisine karşılık verecek ekipler ise lojistik ekipleri. Bu nedenle artık lojistiği eski alışkanlıklarıyla yönetmek mümkün değil diyoruz. Genel kabul görmüş olan lojistiğin yedi doğrusu, işletmelerde lojistiği bir masraf merkezi olarak konumlandırdı. İşin içine hız ve verimlik girince işin rengi değişti. Lojistik artık bir kâr merkezi olmak durumunda. Temel müşteri beklentisi de bu yönde. Müşterimiz bizden hızlı olmamızı ve tüm süreçleri verimli bir şekilde yönetmemizi bekliyor. Bu noktada tüm lojistik operasyonlarının birbirini besleyecek şekilde işlemesi gerekir ki talep de bu yönde. Dolayısıyla muazzam bir koordinasyon gerektiren bir süreç. Bu nedenle bütün bu kanalları doğru ve tek çatı altında yönetmek artık bize göre bir zorunluluk.

Gelecekte lojistik sektöründe öngörülen trendler nelerdir?

Teknoloji gündeminin en tepe noktasında bulunan büyük veri ve yapay zekâ başlıkları sektör gündemini yakından etkilemeye devam edecek. Bu teknolojilerle birlikte tahmine dayalı teslimat hazırlıkları da lojistik dünyasının önümüzdeki dönemde gündem maddeleri arasında yer alacak. Gelecekte, bir ürünün hedef kitlesinin belirlenmesi sonrasında veri analizi ve yapay zekâ destekli durum analizi sonucu hangi bölgelerde bir ürüne daha çok talep olacağı tespit edilebilecek. Tahmine dayalı bu modelle, ürün satışa çıkmadan önce depolama ve kurye hizmetlerinin hazırlanabilmesi için imkân kazanılacak.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.