Türk kargo sektörünün ilklerine imza atan Yurt içi Kargo, sektördeki lider konumuyla müşterilerine yenilikçi hizmetler sunmaya devam ediyor. Yurt içi Kargo Genel Müdürü Fatih Önyol, e-ihracat pazarındaki çalışmalarını anlatarak Kobi Aktüel’in sorularını yanıtladı.
Türkiye’nin E-ihracat potansiyeli nedir? Rakamsal olarak veya nitelik bakımından anlatabilir misiniz?
Öncelikle e-ihracat potansiyeli olarak ifade ettiğimiz durum aslında iç pazarda meydana gelen tüm e-ticaret hacmini kapsamaktadır. E-ticaret alt yapısını hazırlamış, buradaki kargolama, depolama, operasyon ve pazarlama süreçlerine hâkim olmuş bir tacir, e-ihracat pazarında da ciddi bir başarı elde edebilir. Ülkemizdeki e-ticaret hacmine baktığımız zaman 2022 yılı itibarıyla 800 milyar TL’ye ulaşmış bir pazar görüyoruz. 800 milyar TL, bugün artık ülkemizde gerçekleşen ticaretin yüzde 18,6’sının internet üzerinden gerçekleştirildiğini gösteriyor ve kargo sektörü tarafından hayata geçirilen yatırımlar sayesinde önümüzdeki yıllarda bu cironun çok yukarılara çıkması da mümkün. Türkiye’de bugün kayıtlı 550 bine yakın işletme e-ticaret faaliyetlerinde bulunuyor. Söz konusu işletmelerin sadece yarısının e-ihracata da girmesi halinde sektörde hem hacim, hem de kazanç olarak büyük değişikliklerin olacağı aşikârdır.
E-ihracatta Türk şirketler hangi coğrafya ve ülkeler bakımından daha şanslı?
Türkiye yurtdışı kargo operasyonları açısından dünyadaki en avantajlı ülkelerden biridir. Coğrafi konumumuz hem Asya hem Avrupa pazarına hızlı erişim imkânı sağlamaktadır. Ayrıca Türkiye’de gelişmiş bir sanayi ve imalat sektörünün bulunması ihracatçılar için büyük bir avantaj. Yurtiçi Kargo olarak biz 200’den fazla ülkeye kargo taşıyoruz. Ancak özellikle Avrupa ülkelerine çok iddialı sürelerde teslimat sağlayabiliyoruz ve avantajlı fiyatlar sunabiliyoruz.
E-ihracatta hangi ürünlerde daha çok şansımız var?
Hangi ürünün hangi pazarda ne kadar satacağı birçok etkene bağlıdır. Üretim kalitesi, marka bilinirliği, kargo teslim süresi gibi birçok etken bulunmaktadır. Dünyanın her yerinde giyim ve tekstil ürünleri yoğun talep görür. Ancak bu her tekstil ürünü satan işletmenin şanslı olduğu anlamına gelmez. Hangi üründe ne kadar şansınız olduğu sizin sattığınız ürünü ne kadar tanıdığınıza, ne kadar kaliteli ürettiğinize ve pazarınızı ne kadar araştırdığınıza göre değişir. E-ihracat faaliyetlerinde bulunmak isteyen işletmelere önerim ilk önce bir hedef ülke belirlemeleri ve o ülkedeki tüketici alışkanlıklarını çok iyi araştırmalarıdır. Ticarette şans vardır ama belirleyici faktör şans değildir.
E-ihracatta devlet destek ve teşvikleri nelerdir?
E-ihracatta birçok devlet desteği bulunmaktadır. Örneğin e-ihracat yapan işletmeler gümrük vergisi ve yurt dışı KDV muafiyetlerinden faydalanabilir. Ancak bu muafiyetler ve destekler, ülkelere ve ürünlere göre değişebilir. Ayrıca, özel bankaların ihracatçı kredileri, devletin sağladığı özel teşvik kredileri gibi ihracatçılara yönelik teşviklerinden de yararlanmak mümkündür.
Herkes e-ihracat yapabilir mi? Ön koşulları var mıdır?
Üreticiler, toptancılar, ürün tedarikçileri ve mikro ihracat şartlarını sağlayan herkes e-ihracat yapabilir. E-ihracat yapmak ve desteklerden faydalanabilmek için şirket sahibi olmanız gerekir.
E-ihracat nasıl yapılır? Hangi pazaryerlerine girmek veya ne yapmak gerekir? B2C için ayrı B2B için ayrı Pazar yerleri mi var?
E-ihracat, adından da anlaşılacağı üzere pazaryerleri ya da e-ticaret siteleri aracılığı ile yapılır. Girişimciler isterlerseglobal bir pazaryerinde, isterler ise kendi e-ticaret siteleri ile bu alanda faaliyet gösterebilirler. Daha sonra dijital pazarlama yöntemleri kullanılarak ürünün hedef pazardaki online tüketicilere satılması hedeflenmelidir. Geri kalan süreçler girişimci açısından Türkiye’deki ile tamamen aynıdır. Bu noktadan sonra ürününüz artık kargo şirketindedir ve ondan hızlı ve sağlıklı bir şekilde ürününüzü teslim etmesini beklersiniz. Kargo süreçlerinde mağdur olunmaması açısından iyi bir kargo şirketiyle çalışmak, büyük önem taşımaktadır.
E-ihracatta kargo ve tahsilat süreçleri nasıl işliyor? Bu süreçler konusunda bilinmesi gerekenler nelerdir?
Yurtiçi Kargo olarak biz e-ihracat alanında da kargo hizmeti sunuyoruz. Süreç standart kargo anlaşmalarımıza benzer bir yapıda ilerliyor. Bir şirketiniz olmalı ve sattığınız ürünler yasaklı veya gümrükte sorun çıkarabilecek ürünler olmamalı. Bunun dışında herhangi bir farklılık söz konusu değil.