Kobileri ve müşterilerini güven altına alarak koruyan, hızlı ve kolay ödeme sistemi olan Mastercard kullanıcılarına önemli avantajlar sunuyor.
Mastercard Türkiye ve Azerbaycan Genel Müdürü Avşar Gürdal, KOBİ’ler Türkiye ekonomisinde kilit bir yere sahip olduğunu belirterek, Mastercard kullanıcıları için sunmuş oldukları hizmetleri anlattı.
Mastercard’ın KOBİ’ler için yaptığı çalışmalar nelerdir? Kısaca bahseder misiniz?
Mastercard dediğimizde ilk akla gelen ödeme sektöründe faaliyet gösteren bir teknoloji markasından ibaret olabilir. Ancak biz global ağımızı tüm dünyada pozitif değişiklikler yaratmak için kullanıma açan bir markayız. Kapsayıcı ve sürdürülebilir bir dijital ekonomi inşa etme hedefimiz doğrultusunda KOBİ’ler işimizin çok önemli bir parçası. Türkiye’de KOBİ’ler 3 milyona yaklaşan işletme sayısı ve istihdamdaki hâkim konumlarından dolayı ekonomide kilit role sahip. Bu sebeple KOBİ’lerin dijital dönüşüme ayak uydurmaları Türkiye ekonomisi için de önemli bir fırsat. KOBİ’ler için geliştirdiğimiz dijital sadakat platformu MasterKOBİ, e-ticarete girişi kolaylaştıran Masterpass ve cep telefonlarını POS cihazına dönüştüren çözümlerimizle hayatlarını kolaylaştırmak, teknolojiyi herkes için erişilebilir kılmak istiyoruz.
“KOBİ’lerin de her geçen gün e-ticaret’e artan bir hızlı geçiş yaptığını görüyoruz”
Birçoke-ticaret işletmesinin ödeme ekranına geldiğimizde Masterpass çözümünü kullandığını görebiliyoruz. Çözüm son kullanıcıya hızlı güvenli alışverişi tamamlama imkanı veriyor.İşletmeye katkılarını bize anlatır mısınız?
Masterpass kart sahiplerinin her alışverişte tekrar tekrar bilgilerini girme zorunluluğunu ortadan kaldırarak hızlı, sade ve güvenli bir alışveriş deneyimi sunan çözümümüz. KOBİ’lerin de her geçen gün e-ticaret’e artan bir hızlı geçiş yaptığını görüyoruz. Masterpass bu rahat alışveriş deneyimini demokratikleştirerek, KOBİ’lerin de son tüketiciye hızlı ve güvenli bir alışveriş deneyimi yaşatmasına olanak sağlıyor. Böylece sepette terk oranını büyük oranda bertaraf edebiliyoruz. Bunun yanı sıra müşteri kart bilgilerini barındırma sorumlulugunu da üzerlerine almayarak, odaklarını iş alanlarındaki ana konulara verebiliyorlar.
Yüzyüze ödemeler için Mastercard KOBİ’lere ne gibi çözümler sunuyor?
Fiziksel ortamda ödeme almayı kolaylaştıran birçok çözüm mevcut. En yeni ve mikrodan kurumsala kadar tüm ölçekte işletmelerin farklı ihtiyaçlarına dokunan teknolojimiz Tap-on-phone’u işletmelerimizin kullanımına sunduk. Bu çözümle işletmelere ait temassız özellikli android mobil telefonları POS cihazına dönüştürüyoruz. Android işletim sistemine ve temassız arayüze sahip olan KOBİ’lerin yalnızca mobil cihazlarını kullanarak ödeme tahsilatı yapmalarına imkan sağlıyoruz. Kısaca Tap on Phone dediğimiz bu çözümler sayesinde işletmeler NFC (Yakın alan iletişimi) özellikli cihazlarından herhangi bir temassız kart veya cihaz ile ödeme kabul edebiliyor. Üstelik bu teknoloji ekstra bir donanım da gerektirmiyor. Bu sayede de işletmeler, hızlı ve rahat ödeme kabul edebiliyor. Bu çözüm mobil gönderimlerde fiziki POS adedinde yaşanan darboğazın, perakendede magaza içi kasa kuyruklarının azaltılmasına kadar birçok operasyonel konuda iyileşme sağlıyor.
Biliyoruz ki, normal şartlarda bir POS cihazı alabilmek için belirli bir süreçten geçmek gerekli ve cihazların ulaşma süresinin bir maliyeti var. Mastercard olarak bu sorunları göz önüne alarak geliştirdiğimiz Soft POS çözümüyle güvenlikten ödün vermeden, Türkiye’deki dijitalleşme sürecine katkı sağlıyoruz.
“MasterKOBİ aracılığıyla KOBİ’lerin hayatını kolaylaştıracak çözümleri birçok altyapı sağlayıcıyla birlikte hayata geçiriyoruz”
MasterKOBİ platformu nedir? Üyelerine ne gibi faydalar sağlıyor?
MasterKOBİ; Mastercardticari kredi kartı sahiplerine ücretsiz olarak sunduğumuzsadakat platformumuz. Bu platform ile özel ayrıcalıklar ve indirimler sağlıyoruz. MasterKOBİ aracılığıyla KOBİ’lerin hayatını kolaylaştıracak çözümleri birçok altyapı sağlayıcıyla birlikte hayata geçiriyoruz.MasterKOBİ’de işletmeler, ihtiyaç duyabilecekleri hizmetlerden, tedarik edilmesi gereken ürünlere kadar birçok alanda fırsat ve tekliflere avantajlı koşullarla erişebilirler.
KOBİ’lerin dijital dönüşümlerine katkı sağlamak için gerçekleştirdiğiniz “KOBİ’lerin E-Karnesi” projesinden bahsedebilir misiniz?KOBİ’ler Türkiye ekonomisinde kilit bir yere sahip. KOBİ’lerin gerçekleştirdiği faaliyetlerin gelişmesi ve çeşitlendirilmesi ülke ekonomisinin kalkınması ve sosyal refahın desteklenmesi açısından öncelikli bir konu. Ancak bu öncelikli konumuna rağmen yaptığımız araştırmalarda ciro, katma değer ve ihracata olan katkılarının sınırlı kaldığını gördük. Özellikle diğer ülke ekonomileri ile karşılaştırdığımızda farkın daha da dikkat çekici olduğunu görüyoruz.
TEPAV ile gerçekleştirdiğimiz bu çalışma ile Türkiye’de KOBİ’lerin kendi dijitalleşme düzeylerini, sektör ve ülke geneline göre sayısal olarak değerlendirebilecekleri çevrimiçi bir araç hayata geçirdik ve bu araç, tüm KOBİ’lerin erişimine ücretsiz bir şekilde açık olmaya devam edecek.
Projenin ilk aşamasında 12 pilot ilde (Ankara, Antalya, Balıkesir, Bursa, Erzurum, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kayseri, Malatya, Samsun ve Trabzon) 13 farklı sektörde faaliyet gösteren, farklı büyüklükte 2.600 KOBİ için bir anket uygulandı. Böylece KOBİ’lerin dijital dönüşümdeki gelişim alanları tespit edildi.
Projenin ikinci aşamasında ise e-karne testi geliştirilen algoritmalarla KOBİ’ye özel dijital çözüm önerileri sunması için gereken altyapı tasarlandı. E-karne testinin sonucunda belirlenen gelişim alanlarına yönelik öneriler KOBİ’ye özel; e-ticarete girişten müşteri ilişkileri yönetimine (CRM), üretim planlamadan e-fatura yönetimine kadar pek çok alanda fırsatlar ve teklifler ile zenginleştirildi. Hazırladığımızçevrimiçi platform ile dijital alanda gelişimini sürdürmek isteyen KOBİ’leri teste katılmaya ve tespit edilen alanlarda kendilerine özel derlenmiş tekliflerden faydalanarak kendilerinin ve işlerinin dijital dönüşümlerini geliştirmeye davet ediyoruz.
Avşar Gürdal konuşmasında ,KOBİ'lerin dijitalleşme süreçlerini hızlandırmak için, Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV) ile Mastercard iş birliğinde yürütülen KOBİ’lerin E-Karnesinin sonuçlarına değinerek, bilgiler verdi. Araştırma sonucuna göre KOBİ’lerin farklılıklarını belirlemek ve benzer ihtiyaçlara sahip olanları gruplandırmak amacıyla bir E-Karne anketi tasarlandı. Anket sonuçlarına göre;
-Ölçek büyüdükçe bilgi teknolojileri kullanımı artıyor. Bilgi teknolojilerini kullanmayan firmaların oranı mikro ölçekli firmalarda yüzde 29,3 düzeyinde iken, küçük ölçekli firmalarda yüzde 18’e, orta ölçekli firmalarda yüzde 6,1’ e kadar geriliyor.
-İllerin bilgi teknolojileri kaynaklarını yönetme şekilleri farklılaşıyor.
-Firmalar, bilgi teknolojilerine uyum sağlama sürecinde en çok bütçe/finansman, yasal düzenlemeler, altyapı eksiklikleri ve vergilendirme alanlarında desteğe ihtiyaç duyduklarını belirtiyor.
-Bilgi teknolojileri yatırımları için kamudan destek alan firmaların oranı tüm firmalar genelinde yüzde 5,7 seviyesinde.
-Erzurum, Kayseri, Malatya gibi illerde bütçe/ finansman ve insan kaynağı/eğitim alanlarında desteğe ihtiyaç duyarken Trabzon, İzmir, İstanbul ve Samsun gibi illerde de her iki alanda da desteğe duyulan ihtiyaç daha düşük seviyelerde yer alıyor.
-Digital strateji oluşturma, hangi destekten sağlanacağının bilinmemesi ve değişime direncin kırılması en az dile getirilen destek alanları.
-Firmaların en çok kullandığı desteklerin başında KOSGEB destekleri geliyor.
-Bilgi teknolojileri kullanan firmalar, BT kullanımının iş süreçlerini kolaylaştırdığını belirtiyor. Firmalar, bilgi teknolojilerini daha çok yazışmaların-bilgilerin saklanması/arşivlenmesi, muhasebe programlarının kullanılması, internet bankacılığı ve e-fatura oluşturma gibi alanlarda kullanıyor.
-Firmaların digitalleşmesine ağırlık vermeyi düşündükleri alanlar sektörlere göre farklılık gösteriyor. Üretim faaliyetlerinde bulunan firmaların üretim sürecini bilgi teknolojisi araçları ile izleme durumu yüzde 37,1 ile düşük seviyede yer alıyor.
-Firmalar yurt içi ve yurt dışı satışlarında farklı pazaryerleri kullanıyor. Yüzde 17,8’i e-ihracatın faydalarından haberdar olmadığını belirtirken, bu oran mikro ölçekli firmalarda yüzde 21,3’e yükseliyor.
-Firmaların yüzde 62,2’si ileri düzey digital teknolojileri kullanmıyor ve yüzde 34,9’u gelecekte bu teknolojilerin işlerini etkilemeyeceğini düşünüyor.
-İnternet hızı, Türkiye içinde bölgeler arasında farklılıklar gösteriyor. Altyapısı daha iyi olan illerde internet kullanımının daha yaygın olduğu görülüyor.