Tüm lojistik hizmetlerinin kusursuz bir şekilde sunulduğu bir grup şirketi olarak faaliyet gösteren Mars Logistics, yapay zeka destekli yatırımları sektöre yeni kazanımlar sağlıyor. Mars Logistics Bilgi Teknolojileri Direktörü Fatih Badur, Kobi Aktüel’in sorularını yanıtladı.
Bir lojistik sürecinin baştan sona başarılı bir şekilde nasıl yönetiliyor ve küresel düzeyde lojistik yönetimi hakkında nasıl bir strateji izliyorsunuz?
Başarılı bir lojistik süreci yönetmek için öncelikle kapsamlı bir planlama ve stratejik ortaklıklar kurmak esastır. Mars Logistics olarak ürünlerin tedarik, depolama ve dağıtım süreçleri için optimize edilmiş uygulamaları tercih ediyoruz. Ulaşım modları arasında en uygun seçenekleri belirleyerek rota optimizasyonu yapıyor ve operasyonel verimliliğimizi artırıyoruz. Teknoloji ve dijitalleşmeyi süreçlerimize entegre ederek daha verimli, esnek, sürdürülebilir ve güvenli bir yönetim politikası izliyoruz. Küresel düzeyde ise, stratejik hedeflerimiz doğrultusunda her bölgenin kendine özgü ihtiyaçlarını belirleyip buna uygun stratejiler geliştiriyor, müşteri memnuniyetini ön planda tutarak sürdürülebilir bir lojistik yönetimi gerçekleştiriyoruz. Bu bütünsel yaklaşımımız sayesinde lojistik operasyonlarımızın her aşamasında kalite ve başarı sağlıyoruz.
Tedarik zinciri yönetiminde hangi zorluklarla karşılaşıyorsunuz ve bu zorlukları nasıl çözüyorsunuz?
Süreçlerimizde mavi yakaya dayalı iş gücü üretiminde bazı zorluklarla karşılaşabiliyoruz. Bunun dışında ekonomiye dayalı çok değişken maliyetlerle karşılaşabiliyoruz.
Lojistik yönetiminde hangi teknolojileri kullanıyorsunuz ve bu teknolojilerin lojistik süreçlerine etkisi nedir? Dijitalleşme, otomasyon ve yapay zeka gibi teknolojik trendlerin sektör üzerindeki potansiyel etkilerini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Dünya, pazar oyuncularının değiştiği ve oyun kurallarının yeniden yazıldığı dönemlerden geçiyor. Lojistik hizmetleri de pazar içerisindeki payını sürdürülebilir bir şekilde büyütüyor. Lojistik sektöründe esas olan kusursuz işleyiştir ve bu işleyiş müşteri ve iş ortağı odaklı iş geliştirme, etkin satış ve sorunsuz operasyon yeteneğinin yanı sıra bütünsellikte kurumsal mükemmelliği yakalaması ile sağlanır. Kurumsal mükemmelliği üst seviyede tutmanın yolu da teknolojiye yatırım yapmaktan, operasyonel faaliyetleri mükemmel sistemlerle buluşturmaktan geçiyor.
Mars Logistics olarak kurulduğumuz günden başladığımız iç ve dış kaynak teknolojik yatırımlarımızı 2022 yılında Kurumsal Sürdürülebilirlik ve Mükemmellik hedefimiz kapsamında daha da artırdık. Teknoloji geliştirme bölgeleri ile daha yakın temaslar kurarak Teknopark ekosistemi içinde Mars Dijital Lojistik projelerimize başladık ve dijitalleşme hedeflerimizi kurumsal iş stratejilerimizde daha yüksek seviyelere çıkardık. Bu bağlamda yük ve araç planlama programları ile harita mühendisliği ve son donanımsal teknolojileri birleştirerek iş- görev takipleri yaptığımız, operasyonel verimliliğimizi ön planda tutan ürünler geliştiriyoruz. Etkin satış yönetimini sahada aktif kullanıyor, müşteri memnuniyetimizi ölçüyor, derinleştirme ve iş potansiyelini geri kazanmak için de teknolojik çözümlerden faydalanıyoruz. Bunların dışında farklı sektörlerden müşterilerimizin ihtiyaçlarını karşılayacak yazılımlar da geliştiriyoruz. Online ve offline çalışan sistemleri, mobil ve web tabanlı programlarla müşterilerimizle paylaşıyoruz. Bu yazılımların yanında, kendi alanında marka olmuş yazılım programları, donanım ve cihazlarla operasyon araçlarımızı takip ediyor, saha verilerini müşterilerimizin sistemlerine dahil ediyoruz. Otonom sistemlerin artması ve yapay zeka destekli karar verici ürünlerin gelişmesiyle bu alandaki yatırımlarımızın daha da artacağına ve sektöre yeni kazanımlar sunacağımıza inanıyoruz. Kurumsal mükemmellik anlayışımız gereği gelecek 10 yılda Ar-Ge ve inovasyona yapacağımız katma değerli yeni iş modelleri ve dijital ürünleri oluşturmayı, çözümlerimiz ile fark yaratmayı hedefliyoruz.
Müşteri geri bildirimlerini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Müşteri geri bildirimlerini, ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi ile kayıt altına alarak değerlendiriyoruz. Müşteri şikayetlerinin yönetimi ve müşteri memnuniyetinin artırılması için tasarlanmış bir uluslararası standart olan ISO 10002, şirketlere müşteri geri bildirimlerini daha etkin bir şekilde yönetme ve değerlendirme konusunda bir yol haritası sunmaktadır. Bizde de telefon, anket, mail, santral, ve şirketimizin çalışanları yoluyla alınan olumlu ve olumsuz geri bildirimler Müşteri Deneyimi ekibine yönlendiriliyor. Bu yönlendirme sonucunda bütün yorumlar değerlendirilerek müşteri memnuniyetini artırıcı çalışmalar yapılıyor. Tüm bu süreçleri de dış kaynak olarak kullandığımız yazılım üzerinden yönetiyoruz.