Globelink Ünimar Bilgi Teknolojileri Direktörü/İcra Kurulu Üyesi Ayfer Saltan Oladi, Kobi Aktüel’in sorularını yanıtlayarak, lojistik sektöründeki hizmetlerini anlattı.
Lojistik yönetiminde hangi teknolojileri kullanıyorsunuz ve bu teknolojilerin lojistik süreçlerine etkisi nedir?
Teknoloji artık hayatımızın her alanında yer alıyor. Çok hızlı değişimler yaşıyoruz, bu değişimlerin dışında kalmak ya da ayak uyduramamak ise sürdürülebilirliği yok ediyor. Biz de bu kapsamda şirketimizde yeni teknolojileri takip etmeye ve iş akışlarımıza uygun ve verimlilik sağlayacak teknolojileri kullanmaya özen gösteriyoruz. Örneğin, bulut tabanlı uygulamalarla entegrasyonlarımızı geliştirdik. Özellikle depo hizmeti alan müşterilerimize hazır entegrasyon imkânı sunuyoruz. Böylece kendi sistemlerini bizim uygulamamıza kolayca entegre edebiliyorlar. Bunun yanı sıra, web platformumuzla müşterilerimize gerçek zamanlı verilerle hizmet sağlıyoruz. Yük takibinden faturalara ya da detay bilgilere kadar tüm bilgileri self servis olarak almalarını sağlıyoruz. Dokümanlarımızdaki QR kodlarla da anında erişim sağlayabiliyoruz.
Geçen yıl Atlas Lojistik Ödüllerinde Jüri özel ödülü aldığımız UNIBOX (raporlama-büyük veri) projemizi her geçen gün geliştiriyoruz. Şirket dışı verileri otomatik olarak sistemimize alıyor ve sektörümüzdeki durumumuzu raporluyoruz. Bunun yanı sıra, tahminleme yapıları ve what-if analizler için ise çalışmalarımız devam ediyor. Yapay zekâ kullanım alanlarımızı belirliyoruz, gelecek yıl bu konularla ilgili çalışmalarımızın ses getireceğine inanıyoruz. CRM uygulamamızla satış süreçlerimizi standartlaştırdık ve risk ölçümleme ve finansal analiz akışlarımızla entegre ederek onay süreçlerimizi dijitalleştirdik. Öte yandan, robot teknolojilerle POC çalışmalarımıza devam ederken operasyonel süreçlerimizin standart olan kısımlarını robotlarla yönetmeyi hedefliyoruz. Son olarak, yük takibi için ise yeni teknolojilerle POC çalışmalarımızı tamamladık, sektörümüze bir yenilik katarak ilk olmayı hedeflediğimiz bir projemiz var. Söz konusu tüm projelerde de yerli firmalarla çalıştığımızı belirtmek isterim.
Bir lojistik sürecinin baştan sona başarılı bir şekilde nasıl yönetiliyor ve küresel düzeyde lojistik yönetimi hakkında nasıl bir strateji izliyorsunuz?
Biz tüm süreçlerimizin tasarımında gelişim sağlayacağımız alanı belirliyor ve yapmamız gereken çalışmaya ait adımları netleştiriyoruz. Her bir adımı titizlikle çalışıyor ve içeriğine uygun ekiplerimizi oluşturuyoruz. Bütünsel bir bakış açısıyla çalışmalarımızı yönlendiriyoruz. Ana stratejimiz; sürecin tamamına etki ve verimlilik sağlayacak çalışmalarla şirketimizin sürdürülebilirliğine destek olmak.
Tedarik zinciri yönetiminde hangi zorluklarla karşılaşıyorsunuz ve bu zorlukları nasıl çözüyorsunuz?
Tedarik zinciri yönetimi çok parametresi olan bir süreç, bu nedenle mümkün olan en geniş bakış açısıyla bu parametreleri belirlemek gerekiyor. Bu noktada en temel konu sürece hâkim ve bilgi birikimi olan kişi ya da ekiplerle çalışmak. Ekiplerimizde uzun yıllardır çalışan ve bilgi birikimi olan aynı zamanda gelişmeyi amaç edinmiş çalışma arkadaşlarımızın destekleriyle karşılaştığımız sorunlara kısa çözümler oluşturabildiğimiz gibi tasarım aşamasında da detaylı bir analiz yaparak süreci olması gereken duruma çok yakın şekilde tasarlayabiliyoruz.
Dijitalleşme, otomasyon ve yapay zeka gibi teknolojik trendlerin sektör üzerindeki potansiyel etkilerini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Dijitalleşme ve otomasyon sektörümüzde şüphesiz vazgeçilmez bir konu haline geldi. Bu teknolojiler, operasyonel verimliliği artırarak, maliyetleri düşürerek ve müşteri memnuniyetini üst düzeye çıkararak sektörü yeniden şekillendiriyor. Dijitalleşme sayesinde, tedarik zinciri yönetiminden envanter kontrolüne kadar birçok süreç daha şeffaf ve izlenebilir hale geliyor. Otomasyon, lojistik süreçlerinde insan hatasını en aza indirirken, hız ve doğruluk oranlarını artırıyor. Yapay zekâ ise, lojistik sektöründe tahmin edilebilirlik ve optimizasyon konularında büyük avantajlar sunuyor. Ayrıca, yapay zekâ destekli chatbot’lar ve müşteri hizmetleri, müşteri taleplerine anında yanıt vererek, hizmet kalitesini yükseltiyor. Şirket olarak, biz de geliştirdiğimiz yeniliklerle sanal pos ile online ödeme, online teklif alma, track&trace (yük takip sistemi) gibi yeni uygulamalara geçiş sağladık.
Müşteri geri bildirimlerini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Şirketteki ana odak noktamız; müşterilerimiz..2024 yılının ilk günlerinde kullanıma aldığımız yeni çağrı merkezi altyapımızla tüm çağrılarımızı kayıt altına alıyoruz ve çeşitli kategorilerle takip ediyoruz. Müşterilerimize anında hizmet vermeyi hedefliyoruz. Çağrı performanslarımızı da sürekli takip ediyoruz. Böylece hem müşterimize daha hızlı ve kaliteli hizmet verebiliyoruz hem de ekip performansımızı takip ediyor ve geliştiriyoruz.